- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
449

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM MENNISKOKÄRLEK ETC. 449

om tron; ty i föregående kapitel är det sagdt och bevisadt,
att tro utan kärlek icke är tro, och att kärlek utan tro icke
heller är kärlek, samt att ingendera har något lif om de icke
äro af Herren, n. 355-361; äfvenså att Herren, kärleken
och tron utgöra ett, likasom lifvet, viljan och förståndet, och
om de delas, gå båda förlorade, likasom en perla
sönderkrossad till stoft, n. 362-367; och slutligen att kärlek och tro
äro tillsamman i goda gerningar, n. 373, o. f.

393. Det är en orubblig sanning, att tro och kärlek
icke kunna åtskiljas, så vida menniskan skall hafva andligt
lif och som en följd deraf salighet. Denna sanning är i sig
sjelf så klar för hvarje menniskas förstånd, att man hvarken
behöfver stort snille eller omfattande lärdom för att förstå
den. Hvem inser icke af ett slags inre förnimmelse, och
bifaller med förståndet, då han hör någon säga, att den
som för ett godt lefverne ocli har en ratt tro blifver salig, och
Hvem förkastar icke med sitt förstånd det påstående, att
den som har en rätt tro ock icke tHr ett godt lefverne också
blifver salig? ty när man hör ett sådant påstående, verkar det
på förståndet liksom smuts i ögat. Af en inre förnimmelse
tänker man nämligen då genast vid sig sjelf: huru kan
någon hafva en rätt tro, nar han icke för ett godt lefverne,
och hvad är då hans tro annat an en målad bild af tro, och
icke tron i dess lefvande gestalt? Likaså, om man skulle höra
någon säga, att den som for ett godt lefverne blifver salig, fastän
han icke tror, skall då icke förståndet, när det noga
öfverväger denna utsago, se, finna och tänka, att icke heller detta
hänger rätt tillsamman, emedan ett godt lefverne är från Gud,
ty allt godt, som i sig sjelf är godt, är från Gud? Hvad
är då ett godt lefverne utan tro annat än såsom leret i
kruko-makarens hand, men som icke kan formas till något kärl
till nytta i det andliga riket, utan blott i det naturliga
riket? Dessutom, hvem inser icke motsägelsen i dessa två
satser: att den som tror, men icke för ett godt lefverne, skall
blifva salig, och att den som för ett godt lefverne men icke
tror, också skall blifva salig? Emedan man nu för tiden både
förstår och icke förstår, hvad det är att föra ett godt
lefverne, som är menniskokärlekens lif - ty man förstår, hvad
det är att föra ett naturligt godt lefverne, men man förstår
icke, hvad det är att föra ett andligt godt lefverne - så
vilja vi derföre förklara det, emedan det hör till
mennisko-kärleken, och det skall ske i sin ordning uti särskilda
afdelningar.

Den San Kr Eel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free