- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
539

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM DEN FKIA TILJAN. 539

menniskan är menniska af fria viljan i andliga ting, ocli att
hon utan den vore såsom en stock, en sten eller likasom den
saltstod, hvartill Lots hustru blef förvandlad.

482. Att menniskan icke skulle hafva någon fri vilja i
borgerliga, moraliska och naturliga ting, om hon ej hade
någon fri vilja i andliga ting, är tydligt deraf, att andliga ting,
som kallas teologiska sanningar, hafva sitt säte i den
öfversta ängden af menniskosinnet, likasom själen i sin kropp.
Orsaken till, att de der hafva sitt säte, är den, att der är
dörren, genom hvilken Herren ingår till menniskan; under
dem äro de borgerliga, moraliska och naturliga saker, hvilka
uti menniskan erhålla allt sitt lif ifrån de andliga ting, som
hafva sitt säte öfver dem, och emedan lifvet från Herren
inflyter uti själens öfversta ängd - och menniskans lif består
i förmågan att kunna fritt tänka och vilja, samt deraf tala
och handla - så följer, att hennes fria vilja i politiska och
naturliga ting har sitt ursprung endast från lifsinflytelsen
från Herren. På grund af denna andliga frihet har
menniskan förnimmelse om godt och sant, och om rättvist och
rätt i borgerliga ting, och denna förnimmelse är förståndet i
sjelfva sitt väsende. Menniskans fria vilja i andliga ting är
jemförelsevis såsom luften, hvilken inandas i lungan,
qvar-hålles deruti och utsläppes, i enlighet med alla de
skiftningar som ega rum i menniskans tänkande, och utan den
fria viljan vore det värre för henne, än för den som plågas
af mara, strypsjukdom eller bröstkramp. Den fria viljan kan
ock jemföras med blodet i hjertat; om detta fattas, då skulle
hjertat först klappa och efter förutgående krampryckningar
alldeles afstanna. Den fria viljan kan äfven jemföras med
en kropp i rörelse, och i hvilken rörelsen varar så länge en
sträfvan är uti densamma, men som stannar så snart denna
sträfvan upphörer. Så är det ock med det fria
sjelf-bestämmandet hvaruti menniskans vilja är; bådadera, nämligen det
fria sjelf-bestämmandet och viljan, kunna kallas lefvande
sträfvan i menniskan, ty då viljan upphör, upphör äfven
handlingen, och då det fria sjelf-bestämmandet upphör, upphör
äfven viljan. Om den andliga friheten betoges menniskan,
vore det ock jemförelsevis som om hjulen borttoges från
maskiner, vingarne från väderkvarnar och seglen från skepp.
Ja, det skulle vara likasom med en menniska, som
uppgifver anden då hon dör, ty menniskoandens lif består i
hennes fria vilja i andliga ting. Änglarne sucka, när man
säger, att den fria viljan nu för tiden förnekas af många
kyrkans tjenare, och de kalla förnekandet deraf en galenskap.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0561.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free