- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
634

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

634 DEN SANNA KRISTNA RELIGIONEN.

Deraf kommer det, att det gifves en sedlighet ocli en
välvilja i det yttre, äfven hos dem, som icke hafva någon
sedlighet och välvilja i det inre. Denna sinnets söndring är
upprinnelsen till allt skrymteri, smicker och förställning.

593. Hvad den naturliga menniskans fördelning i tvenne
former angår, så består den i en verklig delning af så väl
viljan som tanken; ty all menniskans handling utgår från
hennes vilja, och allt hennes tal ifrån tanken, och derför
har hon bildat en annan vilja nedom den förra, och likalades
en annan tanke, men likväl utgöra båda dessa den naturliga
menniskan. Denna andra vilja, som menniskan bildar, kan
kallas hennes kroppsliga vilja, emedan den drifver kroppen
till att skicka sig sedligt, och den andra tanken kan kallas
lungans tanke, emedan den drifver tungan och lapparne till
att tala sådant, som är förståndigt. Denna tanke och denna
vilja tillsamman kunna jemföras med basten som är fästad
på insidan af trädets bark, sarnt med hinnan i ett äggskal,
ty inom dem är den inre naturliga menniskan, hvilken -
om hon är ond - kan jemföras med veden i ett ruttet träd,
omkring hvilket barken med sin bast synes oskadad, samt
äfven med ett ruttet ägg inom ett hvitt skal. Men huru
den inre naturliga menniskan är beskaffad från födelsen, skall
nu beskrifvas. Hennes vilja har böjelse till allt slags ondt,
och hennes tanke från viljan har äfvenledes benägenhet till
allt slags falskt. Det är således den inre menniskan som
måste pånyttfödas; ty om denna icke pånyttfödes, är den
icke annat än hat emot allt, som hör till kärlek och
följaktligen vrede emot allt, som hör till tro. Deraf följer, att
den naturliga inre menniskan först måste pånyttfödas, och
förmedelst denna den yttre, ty detta är enligt ordningen,
men att pånyttföda den inre medelst den yttre är emot
ordningen; ty det inre är likasom själen i det yttre, icke blott
i allmänhet, utan ock i allt särskildt, följaktligen är det inre
i allt, hvad den yttre menniskan talar, utan att menniskan
vet det. Deraf kommer det, att änglarne förnimma af en
enda handling, huru menniskans vilja är beskaffad, och af
ett enda uttryck, huru hennes tanke är beskaffad, om den
är helvetisk eller himmelsk; deraf känna de hela menniskan,
ty af ljudet förnimma de hennes tankes böjelse och af
åtbörden eller handlingens form hennes viljas kärlek. Af allt
detta hafva änglarne en tydlig förnimmelse, huru mycket
man än låtsar vara kristen och moralisk medborgare.

594. Menniskans pånyttfödelse beskrifves hos Ezekiel
med de torra benen, som öfverkläddes med senor, sedan med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0656.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free