- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
687

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM TILLRÅKNANDE. 687

eom är tvärt emot Hans Guddomliga väsen och således
mot-eägande, och detta vore lika skändligt som att sammanbinda
Herren och djefvulen eller himlen och helvetet, då likväl
»mellan dem är ett stort svalg befäst, så att de som vilja
öfverstiga ifrån det ena till det andra icke kunna», Luk. 16: 26.
Icke en gång en himlens ängel kan göra någon något ondt,,
emedan det godas väsen från Herren är uti honom, och
tvärtom kan icke en helvetets ande annat än göra en annan
ondt, emedan det ondas natur från djefvulen är uti honom;
det’ väsen eller den natur, som man tillegnat sig i verlden,
kan icke efter döden förändras. Tänk efter, jag ber,
hurudan vore väl Herren om Han skulle se till de onde med
vrede och till de gode med mildhet - de onde såväl som de
gode äro ju myriaders myriader till antal - och om Han skulle
af nåd frälsa de gode och af hämnd fördöma de onde,
följaktligen skåda dem med olika ögon, några med blida och
andra med stränga, några med milda och andra med omilda
- hvad vore då Herren Gud? Hvem vet icke genom
undervisning af predikningar i templen, att allt det goda, som i
sig sjelf är godt, kommer ifrån Gud, och att tvärtom allt
ondt, som i sig sjelf är ondt, kommer ifrån djefvulen? Om
derför någon menniska skulle på samma gång kunna
emottaga med vilja såväl det goda från Herren som det onda
från djefvulen, skulle hon icke då blifva en, som hvarken
är kall eller varm utan ljum, och som utspottas enligt
Herrens ord i Uppb. 3: 15, 16.

652. Att Herren tillräknar hvarje menniska clet goda,
och icke någon det onda, följaktligen att Han icke dömer
någon till helvetet, utan upplyfter alla till himlen i den mån
menniskan vill följa, är klart af dessa Hans ord: »Jesus sade:
då Jag blifver upphöjd från jorden, vill Jag draga alla till
Mig», Joh. 12: 32. »Gud har icke sändt sin Son till verlden,
att Han skulle döma verlden, utan att verlden skulle frälsas
medelst Honom; den, som tror på Honom, dömes icke, men den, som
icke tror, han är redan dömd», Joh. 3: 18. »Om någon hör
mina ord och likväl icke tror, Jag dömer honom icke, ty Jag
har icke kommit för att döma verlden; den, som föraktar Mig
och icke antager mina ord, han har den som dömer honom:
Ordet, som jag har talat, skall döma honom på den yttersta dagen»,
Joh. 12: 47, 48. »Jesus sade; Jag dömer ingen», Joh. 8: 15.
Med Dom menas här och på andra ställen i Ordet dom till
helvetet, som är fördömelse, men om Salighet säges icke
dom, utan uppståndelse till lifvet, Joh. 5: 24, 29. 3: 18.
Ordet, som skall döma, betyder sanningen, och det en sanning,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0709.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free