- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
760

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

760 BEN SANNA KRISTNA EEL1GIONEN.

Att Hans Menniskoväsen är närvarande i den Heliga
Måltiden, framgår af följande: »Jesus tog brödet och bröt och gaf ät
lärjungarne och sade: Detta är Min lekamen; och Han tog
kalken, gaf dem och sade: Detta är Mitt blod», Matt. 26. Mark.
14. Luk. 22. »Jag är lifvets Bröd, den som äter af detta,
brödet skall lefva evinnerligen. Det bröd som jag skall gifva,
det är mitt kött. Sannerligen, sannerligen säger jag eder, den
som äter mitt kött och dricker mitt blod, han blifver i Mig och
Jag i honom, och han skall lefva i evighet», Joh. 6. Häraf är
det klart, att Herren med hänsyn till Sitt härliggjorda
Menniskoväsen är i den Heliga Måltiden. Att Herren är
fullkomligt närvarande i den Heliga Aftonmåltiden äfven till sitt
Guddomsväsen, hvaraf Hans Menniskoväsen härstammar eller
utgår, är klart deraf, att Han är brödet som nedsteg af
himlen, Joh. 6. Han kom ned från himlen med
Guddomsväsen-det, ty det står skrifvet: »Ordet var hos Gud och Gud var
Ordet, allting blef medelst Det, och Ordet blef kött», Joh. 1: l,
3, 14; och vidare att »Fadren och Han äro Ett», Joh. 10: 30,
.»att allt Fadrens är Hans», Joh. 3: 35. 16: 15, att »Han är
i Fadren och Fadren i Honom», Joh. 14: 10, 11; och vidare,
att Hans Guddomsväsen lika litet kan söndras från Hans
Menniskoväsen som själen ifrån kroppen; när vi derför säga,
att Herren med hänsyn till Sitt Menniskoväsen är fullkomligt
närvarande i den Heliga Aftonmåltiden, så följer, att Hans
Guddomsväsen eller Guddom, hvarifrån det härstammar, också
är närvarande. Emedan nu Hans kött betecknar Hans
kärleks Guddomligt-goda och blodet Hans visdoms
Guddomligt-Sanna, så är klart, att Herren så väl med hänsyn till Sitt
Guddomsväsen som med hänsyn till Sitt härliggjorda
Menniskoväsen är fullkomligt Allnärvarande i den Heliga
Aftonmåltiden, och att der följaktligen ett andligt ätande eger rum.
717. Att hela Herrens Återlösning är närvarande i den
Heliga Aftonmåltiden, följer af hvad nu är sagdt; ty der
Herren är, der är också heja Hans Återlösning, emedan Han
till sitt Menniskoväsen är Återlösare och följaktligen också
sjelfva återlösningen, och der Han är hel och hållen kan icke
något af återlösningen vara frånvarande. Fördenskull blifva
alla de Plans återlöste, som värdigt fira den Heliga Måltiden;
och emedan återlösning betyder befrielse från helvetet,
förbindelse med Herren och frälsning - hvilket vi längre fram
i detta kapitel skola bevisa, ooch som fullständigare förut
blifvit bevisadt i kapitlet oin Återlösningen - derför tillegnas
dessa frukter menniskan; dock icke så mycket som Herren
vill, emedan Han af sin Guddomliga kärlek vill meddela allt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0782.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free