- Project Runeberg -  Det norske Folks Historie / Tredie Deel /
1021

(1852-1863) [MARC] Author: Peter Andreas Munch With: Paul Botten-Hansen, Otto Karl Klaudius Gregers Gregerssön Lundh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1021
Pilgrimsrejser.
At Forstanderne for Herreklosterne de Augustinerklostre undtagne, der vare
forbundne med Nidaros Grkestol, og som kun havde Priorer i Spidsin
kaldtes Abbeder og indtoge en hoj gejstlig Rang, er bekjendt. Paa
samme Maade kaldtes Nonneklostrenes Forstanderinder „Abbedisser," og
forte Titelen „Fruer."
Om Klostervcesenets Virkninger paa Folkeaanden i Norge er der
ovenfor talt. Med det 12te Aarhundrrde var Klostrenes velgMende
Indflvdelse i det hele taget forbi. Nationen havde da lcrrt af dem,
hvad den kunde lccre. I Besiddelse af Magt og Rigdom trcengte Klo
strene ikke lcenger synderligt til Folkets Gunst, og kunde for en stor Deel
vcrre ligegyldige ved dets Dadel. Munkene havde derfor ikke lcrnger no
gen Spore til at gaa frem med Tiderne, end sige til at gaa forud for
sin Tid, og de bleve derfor mere og mere Stagnationens og Vankundig
hedens Repræsentanter i Sledet for Fremgangens og Dannelsens. Dette
maatte blive saa meget mere iojnefaldende i Norge og paa Island, hvor
Oplysning og boglig Syssel øjensynligt var langt mere almindelig blandt
Lcrgfolket, end i de fleste andre Lande i Europa, Italien undtagen. Dog
udmerkede Thingeyre Kloster paa Island sig hcrderligt fremfor alle de
ovrige. baade her og i Norge, ved den oftere omtalte historiographiste
Virksomhed, som, grundlagt af Karl Abbed og Munkene Odd og Gunn
laug, synes at have vedligeholdt sig der gjennem en lang Nrrkke af Aar.
Pilgrimsrejser og Korstogsferder vare i hele den Periode, m her
have behandlet, scerdeles hyppige. Vi have i det foregaaende seet de storre
Korstogs-Grpeditioner, der fandt Sted fra Norge, og som i det hele
taget sluttede sig til de bekjendte Hovedkorstog, der foretoges i Masse fra
hele Okcidenten. Men foruden disse storre Korstog kan man vcere tem
melig vis paa at der i Norge, som andetsteds, drog et ikke übetydeligt
Antal Folk afsted paa egen Haand til det hellige Land, halvt som Kors
farere, halvt som Pilegrime, baade for at forrette sin Andagt i Jerusalem,
og for at stride med de Vantroende, naar og hvor Anledning dertil gaves.
Saadanne Rejser foretoges scedvanligviis enten efter Lsfter, gjorte i Nod
og Fare, eller som en paalagt kirkelig Vod, hvorved Overtrædelser skulde
afsones. Saaledes er det ovenfor omtalt, hvorledes Aron Hjorleifsson,
saaret og ncer ved at blive opdaget og drcrbt af sine Fiender, lovede at
drage til Jerusalem, hvis han frelstes. Og Opfyldelfen af dette Loste var
ham saa magtpåliggende, at han for den Sags Skyld endog lagde sig ud
med Skule Jarl. der ved hans Ankomst til Norge havde viist ham Ven
lighed og optaget ham i sin Hird
Pilegrimsrejserne til de hellige Steder i Europa vare naturligviis
l) Aron Hjsrleifsssns Saga, Cap. 19, 20.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:54:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/detnorske/1-3/1039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free