- Project Runeberg -  De franska sjöfärderna till Söderhafvet i början af adertonde seklet. En studie i historisk geografi /
146

(1900) [MARC] Author: Erik Wilhelm Dahlgren - Tema: Exploration, France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

betraktat med afsky, framför att begifva sig till Manila, där de
fått gå i simpla yllekläder, i stället att de här färdas i bärstol,
klädda som de förnämsta mandariner, med två eller tre tjänare
i sitt följe. Visserligen borde jag tillskrifva deras
menings-ombyte ett varmt nit för religionen, men jag kan det ej, ty
jag vet, att enda orsaken var deras åtrå att smaka alla lifveta
njutningar.

Få denna punkt stodo sakerna, då jag afreste från Kina. Man
kan däraf bilda sig en föreställning om den stora makt, som fäderna,
af Jesu sällskap förvärfvat vid det kinesiska hofvet. De hafva
där så mycket inflytande, att de sett sig i stånd att blifva do
enda missionärerna i riket. Deras smidighet och undfallenhet för
folkets föreställningar hafva gjort dem omtyckta. De tillåta
nämligen dessa vördnadsbetygelser för Confucius, hvilka äro verkliga
offer, och på samma sätt är det i fråga om kinesernas dyrkan af
sina förfäder. Man kan läsa om dessa ceremonier i jakobinerpatern
Morales’ afhandling, och att det verkligen tillgår sä, därom har
jag gjort mig underrättad af hedniska kineser, som tillstått, att
det är sannt.

Alla dessa tvister hafva gifvit anledning till att den allmänna,
meningen vändt sig mot de kristna och att alla missioner stå
öfver-gifna. Kineserna hafva fattat en så dålig tanke om vår religion,
att jag t. o. m. sett kristna återvända till afgudadyrkan. Om
i stället dessa tvister icke gjorts offentliga, så hade fortfarande
många hedningar blifvit omvända.»

Man finner af denna framställning, att dess författare varit i
hög grad intagen mot jesuiterna. Utan tvifvel har denna opinion
bibringats honom af hans omgifning, och vi styrkas i denna
förmodan, då vi finna, att den förste, som i Kanton mötte de från
Peru ankommande fransmännen, var pater Jean Baptiste Bénard,
samme man som kardinal Tournon skickade såsom sändebud till
Rom,1 och sedan var så väl deras fartyg som det af dem
disponerade faktoriet tidtals tillflyktsort för flyende missionärer, som
ej ville foga sig efter kejsarens af jesuiterna inspirerade befallning.
Bland dessa flyktingar nämnas, utom pater Bénard, den affällige
jesuiten Visdelou, abbé Janpé och pater Cordero.

Moiries redogörelse för den på hans tid famösa tvisten
angående kinesernas religionsbruk är, såsom han själf tillstår, icke
fullständig; den är icke heller i allt riktig, och de hårda omdömen,.

1 Han hann dock ej längre än till Mokka, där han dog. Se: H. Cokdibb,
Bi-bliotheca Sinica, T. 1, Paris 1881, sp. 540.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:58:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dewfranska/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free