- Project Runeberg -  Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och Kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med flera anteckningar /
53

(1866) [MARC] [MARC] Author: Fredrik August Dahlgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sollenius, född med ett mekaniskt begrepp, började
arbeta sig fram ur mörkret och har sedermera gifvit
prof på en skicklighet, som man torde förgäfves hafva
y än tat hos mera kunnige.

”Hvad skulle man då hoppas för
dekorations-målningen, denna så angelägna del för en operas
framgång? Målaren Sundström, med all sin
skicklighet, var halfdöd af lungsot, och hans bortgång hotade
dagligen. Huru vänta så mycket arbete af en döende,
och huru tro att han skulle lyckas i så svåra
dekorationer, der både målning, perspektiv, illusion — allt
borde observeras ? Han hade dittills ej haft så
bryd-samma arbeten: en trägård, ett landskap, ett palais,
ett tempel, en kammare var allt hvad vid förra
thea-tern åstundats.

-”Men alla dessa svårigheter öfvervunna, återstod
ännu den största: huru sammansätta denna opera, så
att den kunde med det merveilleusa förena en
någorlunda hållning, intérêt och prakt? Betraktade man
franska operan, detta konstens mästerstycke, så
förnöjdes synen, men själen blef orörd. Betraktade man
åter den italienska, så gafs allt för själen och intet
för ögat. Man förundrades att der se balletter icke
analoga till pjesen, att se dubbla interessen, att se
alla theaterns yppersta regler vanvårdade, att finna
aktörerna endast sjunga och icke egna någon omsorg
att med sitt spel utmärka sina passioner. Hvem af
dessa operor skulle man taga till efterdöme? — Man
skulle förena det lysande af franska operan med det
intagande af den italienska. Sången tycktes
förbehåll» sig en italiensk stil, recitativerna en förenad
smak, på en gång tjenliga till deklamationen och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:58:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dfastothea/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free