- Project Runeberg -  Förteckning öfver svenska skådespel uppförda på Stockholms theatrar 1737-1863 och Kongl. theatrarnes personal 1773-1863 med flera anteckningar /
475

(1866) [MARC] [MARC] Author: Fredrik August Dahlgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Debuterade med utmärkt framgång såsom Rudolf i ”Korsfararne”
d. 15 mars 1881. Bland hans öfriga roller kunna i synnerhet nämnas
Appius i ”Virginia”, Seid i ”Mahomet” och Vamer i ”Tretio &r af
en spelares lefnad”. Han dog i Jönköping af kolera d. 8 ang. 1884.

Mamsell Gustafra Charlotta Lindman. Aktris 1 juli 1831 —
1 juli 1846. (Frånvarande spel&ren 1842 — 44.)

Född d. 24 de& 1804. Fignrantska 1823 — 27. Antagen till
aktriselev d. i jnli 1828, sedan hon föregående året d. 19 okt.
debuterat som Lucie i ”Sannljugaren”. Anstäld vid Mindre Theatern
1842 — 44 och 1854 — 56. Död d. 24 juli 1856.

Mamsell Sofia Emilia Högrqrist. Aktris 1 okt. 1831 — 1 juli
1846. (Frånvarande 1 juli 1842 — 1 okt 1843.)

Född i Stockholm d. 29 apr. 1812 (fadren Anders Högqvist var
hof-mästare, modren Anna BecUa Hedvall kammarjungfru hos H. Exc.
grefve C. De Geer). Elev vid balletten i nov. 1821 — l juli 1826.
Derefter anstäld vid A. P. Berggrens kringresande skådespelarsällskap
intill 1828, hvilket år hon d. i sept. antogs som elev vid K.
Theaterns dramatiska scen och d. 10 okt. debuterade såsom Lotta i
”Brodertvisten”. Men en lång tid förgick utan att hon tillvann sig något
bifall af allmänheten, som ansåg henne icke kunna höja sig öfver
medelmåttan. Först år 1834, efter återkomsten från en resa till
Paris, hvars sceniska konstnärer, i synnerhet mamsell Mars, hon
egnat ett uppmärksamt studium, "var det som om ett alldeles nytt
väseude uppenbarat sig på tiljan. I glansen af en toilett, som kuappt
kunde öfverträffas, med behagen af ett tjusande vackert ansigte,
och dertill med en hållning så ledig och fin, som man eljest endast
före-stälde sig finna den i de högsta kretsar, gjorde hon ett stort intryck”.
Hvar och en af de betydande roller, i hvilka hon härefter under ett
årtionde uppträdde, beredde henne en ny framgång och ådagalade hennes
mästerskap så väl i det finare lustspelet som i tragedien, såsom t. ex.
Georgina i "Qväkaren och dansösen”, Clarence i ”Shakspeare kär”,
Markisinnan de Mérinville i "Natt och morgon”, Tisbe i ”Angelo
Mali-pieri”, Julia i "Romeo och Julia”, Maria Stuart, O rleanska jungfrun,
Thecla Wallenstein, Ophelia m. fl. Hon visade sig sista gången på
scenen som Fru de Nohan i ”Den gifte mannen i staden och på
landet” samt Aventurine i ”Polkan” d. 7 dec. 1845, hvarefter hon
svårt insjuknade. För att återställa sin helsa, reste hon påföljande
sommar till Ems och derifrån till Italien, men sjuknade åter i Turiu
och dog derstädes d. 18 dec. 184 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:37:31 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dfastothea/0493.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free