- Project Runeberg -  Digtning og Videnskab /
105

(1913) [MARC] Author: Arne Løchen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

105

erfaring. Senere har han undgaat dette ord «ubevisste
slutninger», siger Helmholtz, fordi han ikke vilde
ha sin lære forvekslet med Schopenhauers og hans
efterfølgeres uklare teorier. Psykologien, vet alle,
bruker uttrykket associationer for at betegne
tilsætningerne til de rene sansninger, og ved
associationer menes her først og fremst de ubevisste.
Siden Helmholtz’s tid er psykologien kommet meget
videre i at paavise «de ubevisste slutningers» magt
over det givne sanseindtryk. Især har man gjort
meget interessante undersøkelser over vort syn av
farver. Selv disse, som avgjort synes os git utenfra,
ændres i høi grad av forestillinger som er opsamlet
ved lang erfaring og ubevisst virker med.

Idet Helmholtz lar sin kritik gaa ut over den
ældre opfatning, at «anskuelsen» som han siger —
vi vil heller si sansebilledet — opstaar uten
sjælelig arbeide ved det ydre indtryk alene, og at
billedets tilblivelse derfor ikke lar sig opløse i en
flerhet av sjælelige akter, drar han ogsaa «den
høieste art av anskuelse», den kunstneriske, med i
sin undersøkelse. Her har vi nemlig et nyt eksempel
paa at det som er vundet gjennem længere tids
erfaring, kan melde sig i øieblikket som git paa
én gang. Ja, kunsten er, mener han, liketil grundet
paa denne psykologiske foreteelse. Han fremhæver
sterkt det lovmæssige, det strengt følgerigtige i de
store kunstneres verker, i motsætning til
romantikernes tale om fantasiens frie lek. Men den
positive kilde til denne lovmæssighet er netop erfaringen.
Kunstnerens øie hviler paa det typiske i den levende

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/digtoviden/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free