- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
4

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4

Vandring, lek och arbete äro varandra i uttrycken
närbesläktade, och även sångerna vid dessa rörelser visa stora
överensstämmelser sinsemellan. Roddsånger och
krigssånger höra också hit; i dessa kunna marschsångerna övergå.
Annars bli särskilt krigssångerna mera komplicerade och
kunna, såsom spartanernas »embaterier», få växlande rytmer.
Å andra sidan kunna dans- och lekvisor ofta användas vid
marscher; och det är nog ingen tillfällighet, utan tyder på
en urgammal plägsed, då folkvisan tonar vid rodd och
vandring.

Dans och lek sammanhänga ju omedelbart, såsom vi se
hos barnen och hos folket; dansen är ofta blott leken
ryt-miserad. I leken efterbildas, liksom i dansen, den energiska
kroppsverksamheten, skörd, båtbyggnad, jakt, krig; och
efter-härmningsdriften sträcker sig till återgivande av djurens läten
och andra naturljud, såsom vi ännu i dag se hos lappar och
eskimåer. — Jämte samfällda leksånger utbildas också
enkelsånger för barn, barnvisor, liksom redan den moderliga
omsorgen om det späda barnet framkallat vaggvisor.

Hos naturfolken liksom hos barnen övergå lek och
arbete i varandra och kunna icke strängt åtskiljas. För
arbetet spelar rytmen en oerhört viktig roll; endast genom
rytmen kan arbetet bli uthålligt och kraftförbrukningen den
minsta. Rytmen har här även en uppfostrande, disciplinär
betydelse. I den primitiva poesien intaga också
arbetssån-gerna kanske den viktigaste platsen. De stå ursprungligen i
intim förbindelse med arbetets art och verktygets beskaffenhet.
Redan genom verktygets beröring med stoffet uppkommer
en tonrytm, som korresponderar med arbetsrytmen. Så kan
takten också markeras av något hjälpmedel, med slag av
händer eller fötter eller med ett därtill förfärdigat instru-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free