- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
62

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

62

kraftigt. Så i den korta innerliga lyriken. Den berättande
dikten och särskilt romanen förutsätter åter en
reflexions-mässig beräkning. Likaså det väl avvägda dramat. Men i
dramat kan också den starka omedelbarheten träda fram, och
detta är ju icke heller uteslutet i epiken.

Det föreligger från diktare i olika länder många
intressanta yttranden om den egna skapande verksamheten. Dylika
självobservationer kunna ha stort värde, men måste upptagas
med en viss försiktighet. Somliga författare synas för sig
själva arbeta med fullt klara föreställningar och fullkomligt
medvetet. Sådana yttranden möta oss t. ex. hos Tegnér.
Ett bekant exempel är också E. A. Poes förklaring på
tillkomsten av dikten The Räven (Korpen, övers, av V.
Rydberg), som skulle vara i sina dystra effekter — »never möre»
— fullkomligt matematiskt beräknad. Men en dylik förklaring
måste bero på något — kanske just något omedvetet —
självbedrägeri eller på bristande självanalys: fullkomligt med*
vetet i alla drag, stämningar, bilder och språkuttryck, kan
ingen äkta dikt komma till. I produktionens ögonblick är
’diktaren »rörd», oreflekterad, »oavsiktlig som ett barn», såsom
Heidenstam säger i Renässans. Stämningar och idéer »komma
över honom som en åskby». Även i de fall, där han förut
avsiktligt beräknar t. ex. versformen, är denna avsikt vid
utförandet förgäten. Ernst von der Recke har också påpekat
detta; men annars gör författaren till Det lukkede Land väl
icke sig själv rättvisa, då han — kritiserande den
»überschwäng-lichkeit», varmed man ofta talar om inspirationen — yttrar1):

Visserligen händer det, att ett motiv plötsligt genom en
yttre anledning påtränger sig som en överraskning utan att vara
sökt. Det normala är emellertid — för mig åtminstone — att
jag ställer mig själv en uppgift över ett mera medvetet valt motiv.
Början bildas så av ett fullt reglerat tankearbete, varvid man för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free