- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
74

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74

I vanliga fall och för längre dikter är skapandet således
en på visst sätt indelad, om än högst varierande procedur.
Konceptionens stadium, ännu passivt men potentiellt
(innebärande en ansats, en intention), uttömmer sig i det
egentliga produktiva tillståndet I detta tillstånd, vilket —
såsom vi nyss sågo — hos mången diktare är utmärkt genom
en stark rytmisk musikalisk stämning och ofta betecknas
genom en också i det yttre synlig upprördhet, en ömtålig
spänning, strävar konceptionens bild att aktualisera sig
genom en positivt dikterisk kraftyttring. Nu framstår den
specifikt konstnärliga förmågan — konst kommer ju av kunna,
liksom poesi av xotefr, göra, förmå, gestalta. Poetisk
stämning och till och med poetiska »tankar» (konceptioner,
bilder) kan även en icke-diktare nå eller fånga; men dessa
komma sällan fram i produktion, och när de framkomma,
ingå de icke i en poetisk helhet.

I det produktiva tillståndet försiggår den konstnärliga
besjälingen, då den inre bilden blir levande, utträder ur
känslans allmänhet och blir oberoende av upplevelsen. Nu
kan bilden utvecklas och tillväxa genom inre och yttre
associationer — stundom kommer först nu det novellistiska
innehållet med, såsom vi nyss sågo; och inre och yttre
förhållanden framträda som befordrande eller hämmande. De
olika slags elementen ordnas och förbindas under en
helhetssynpunkt eller totalidé. Så arbetar fantasien
sammansättande eller upplösande och uttagande, förstärkande eller
försvagande *). Till inspirationen kommer även kombination.
På detta sätt blir den ursprungliga bilden ofta till något
helt nytt. Detta är »urformen» eller den poetiska idén, en
organism, som skall vidare utbildas och gestaltas.

På denna urform koncentreras nu diktarens energi. I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free