- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
92

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

sett detta i Kellgrens Den nya skapelsen och i Frödings I
skogen. Andra exempel äro Talis Qualis’ Tack för god vakt
och Viktor Rydbergs Tomten.

Ett återvändande av begynnelsemotivet innebär emellertid
icke alltid en stegring, utan kan ock medföra ett avtagande
av stämningens intensitet, ett lossande av spänningens tyngd,
en vilopunkt. Så i den episka dikten, såsom nyss
antyddes. I sådana längre dikter som versepos och roman
pågår icke heller stegringen oupphörligt, där inträda även
»retarderande moment», beskrivningar, episoder, tillbakablickar
etc.; och även själva huvudhandlingen går än hastigare än
långsammare framåt. I dramat är ju stegringen mera strängt
genomförd, men även här efter en viss rytmisk gång, såsom
vi skola se.

I dessa längre dikter är en översiktlig gruppering
nödvändig. Denna måste ske från huvudmotivets synpunkt;
och även den yttre indelningen i böcker, kapitel, sånger,
akter etc. måste följa motivets egen utveckling. Denna yttre
indelning kan ju vara för skaldens egen intention tämligen
likgiltig; men för diktens verkan är den viktig, då den
underlättar mottagandet och ger intrycket av delarnas
samhörighet och det helas avrundning, vilket är befrämjande för all
psykisk verksamhet och omedelbart medför en lustförnimmelse.

Dikten måste såsom en organisk bildning ha en
begynnelse och slutpunkt för sin »växt». Slutpunkten kan nu
visserligen innebära en disharmoni, blott stämningen är äkta,
bilden är stark och det hela motiverats genom den
föregående utvecklingen. Men i avseende på den yttre
kompositionen — till disharmonierna i stämningen komma vi
nedan — är en avrundning att föredraga, så vida icke
diktaren (ironiskt) åsyftar ett avbrott. Också den mest ska-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free