- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
191

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

191

tragiska ligger en egendomlig sammanknytning av skuld och
oskuld, liksom av frihet och nödvändighet, självenergi och
miljöberoende.

I vissa tragiska förvecklingar är emellertid skulden starkt
framträdande; i somliga stegras den till och med till
brottslighet: Shakespeares Richard . III, »den sublime boven», är
det djärvaste prov härpå *). I andra fall står hjälten så gott
som ren och skuldfri: så Goethes Egmont och Schillers Posa
(den egentligen upphöjde hjälten i Don Carlos). Till den
senare gruppen räknas vanligen också Ibsens Brand, ehuru
knappast med rätta: den stora etiskt-religiösa fordringen
genomför han till det yttersta, och i hans kamp mot
»akkor-dens aand» och mot alla »avgudar» blir omärkligt viljan
hans egen avgud och han bryter mot det rent mänskliga, som
slutligen tar ut sin rätt — slutkören sjunger också att Gud
är »Deus charitatis». Emellertid är det sant, att döden
knappast kommer för honom som ett straff, utan att slutet
snarare är en apoteos — för övrigt i viss mån erinrande
om Fausts.

Det tragiska nyanserar sig på mångfaldigt sätt. Än
framträder det på det offentliga livets område — så var
vanligen förhållandet i den äldre tragedien; än åter på det
enskilda livets: hjälten (eller hjältinnan) kämpar och lider för
det värdefulla i sin egen personlighet, sin högre etiska naturs
krav, såsom Mariamne i Hebbels tragedi Herodes und
Ma-riamne och Rodope i Gyges und sein Ring. Men mycket ofta
— såsom vi nyss sett — förenas dessa båda sfärer, den
offentliga och den enskilda, i hjältens patos. — Vidare har
man vid det tragiska att urskilja den nyss antydda olika graden
av skuld samt av ödesbestämdhet eller frihet i hjältens
handlande. Även den olika graden av karaktärens höghet blir för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free