- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
216

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

216

återupptagande av kampen mot trojanerna, vilka nu besegras
(i Hektors person). Här är kompositionen ganska enhetlig
trots avvikningar och långa episoder (till stor del senare
tillsatser). Dikten är hög och kraftfull i målningarna, om än
stundom våldsam och rå. — Odysséen har visserligen en starkt
framträdande huvudperson; men i sina längsta partier är
diktverket en äventyrlig reseberättelse, vari en mängd
olikartat sagostoff upptagits. Därigenom blir dess komposition
i det hela mindre sträng, huru ypperligt flera episoder än
kunna vara insatta. Men i den egentliga Itaka-skildringen,
med Penelope, Telemakos och inkräktarne (»friarne»), blir
handlingen koncentrerad till och med i dramatisk
tillspetsning. Dessutom är här karaktärsteckningen mera
individualiserad än i Iliaden. Déssa nu antydda drag — jämte en
mera human anda — låta Odysséen framstå som en i viss
mening »modernare» dikt än Iliaden, den anses ju också
vara åtminstone ett hundratal år yngre.

Huvuddragen av det episka äro redan här givna. I
versepik som i roman är det kring en eller flera
personligheter — i sagan stundom ersatta av djurgestalter
— som händelsernas kedja skall grupperas. Men det är
icke här som i dramat en sträng enhet i handlingen som
fordras, men väl en enhet i händelseutvecklingen; hjältens
handlande upptar icke allt intresse, utan hans handlingar
ingå i de yttre händelserna på ett objektivt sätt. Och gent
emot huvudpersonen uppträda andra personer (»episka
karaktärer»), och en eller annan av dessa kan få en sådan
betydelse att de med honom få dela äran av »hjälteskapet».
Är kärleken grundmotivet — såsom till en del redan
förhållandet var i Odysséen — bli mannen och kvinnan ofta
jämnspelta huvudpersoner som i händelsernas gång uppträda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free