- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
217

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

217

som mot- eller medspelare. Hjälten (hjältarna) bör i den
stora epiken äga betydenhet och kan höja sig till
heroism; men betydenheten är stundom, särskilt i den nyare
berättarkonsten, relativ, inskränkt till några drag eller en
viss sida hos karaktären, vilken blir mera intressant än
heroisk. Hans öden framläggas till en viss avgörande punkt,
som bildar slutmålet och ger en avrundning åt det hela.
Den stränga kompositionslagen innebär att varje steg i
händelseutvecklingen å ena sidan motiveras av det
föregående eller de en gång exponerade förutsättningarna och å
den andra driver framåt till ny förveckling. Men epikern
har en friare rörelseförmåga än lyrikern och dramatikern.
Han kan börja med en förberedande exposé eller genast
införa i huvudhandlingen, han kan redan i begynnelsen hopa
de betydelsefulla faktorerna eller först så småningom inveckla
dem och under berättelsens gång införa nya ingripande
faktorer och personer, han kan göra skildringen mera likformig
eller låta starkare scener omväxla med »retarderande moment»,
än påskynda konflikterna, förberedande dem med stark
spänning, än fördröja dem, han kan låta berättelsen avbrytas av
dialog, för att därigenom belysa karaktärerna eller påskynda
handlingens gång eller införa kompletterande moment i
skildringen.

Epikern är vida mindre än dramatikern bunden vid en
fortlöpande kronologi, han inför berättelser, som till tiden
komma före det sist skildrade, fastän på en annan skådeplats,
han kan dröja i händelser bredvid huvudutvecklingen
(episoder) eller i beskrivningar; ehuru visserligen dessa
återgående skildringar, episoder och beskrivningar icke få taga så
mycket intresse, att det hela blir sönderplockat och både
handlingens och karaktärens enhet gå itu, såsom ofta hände

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free