- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
230

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

230

— Jag fäste eder ej för moder,
ej heller för min svära,
utan att vara min fästemö
och så min hjärtelig kära. —

Förty träder Ebbe Skammelson
så mången stig vill.

Det var Ebbe Skammelson
han sitt svärd utdrog.
Det var liten Lusie.
hon under hans fötter dog.

Förty träder Ebbe Skammelson
så mången stig vill. — –-

Balladerila äro en ren konstprodukt i det avseendet att
de, utan lärorik tendens, åsyfta endast att underhålla och
väcka stämning under dans och lek; deras stoff är därför
sällan gripet direkt ur verkligheten utan hämtat ur sagan eller
fritt uppfunnet. I den äldsta, äkta episka formen är
framställningen strängt objektiv, knapp och stram med få och
enkla (drastiska eller vanligen rörande) bilder, men ofta med
stående vändningar, som utgöra hållpunkter och giva en
viss parallelism.

Den yngre folkvisan, som rör sig om riddare och älskog,
har en mindre sträng och mindre plastisk komposition; den
blev också mera sentimental och mera lyrisk, såsom jag
antytt. Först i nyare tider har den gamla balladtonen åter
anslagits av Bürger, Goethe och Uhland. — Oftast kunna
dock de i folkton hållna sångartade berättelserna eller
berättande sångerna, som få ett rörande innehåll, under senare
tider rubriceras som romanser (jfr ovan s. 213).
Strofformerna bliva mera växlande och tonen är ofta subjektivt
lyrisk, på samma gång som dikten kan breda ut sig i detaljen
med framträdande bakgrund och miljö, medan den
koncentrerade kraften (»det dramatiska») ofta är försvunnen.

Den mindre epiken ger en enskild tilldragelse eller ett
begränsat men betydelsefullt händelseförlopp, den har få
personer och få, men ingripande konflikter. Handlingen är
kort och spännande. Helhetsintrycket kan bliva starkt och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free