- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
253

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

253

på enhetlig handlingsutveckling har man föga anspråk. En
uppsluppen, löst sammansatt intrig ger farsen, som blir mer
eller mindre burlesk (tyskarnas »Posse»). Till denna
kompositionstyp hör också den karikerande dramatiska parodien.

Det är motsatserna, som framdriva handlingen. Denna
kan nu vara mer eller mindre koncentrerad och mer eller
mindre omfattande. En utförd dramatisk handling innebär
förklaring (exposé) av förhållanden och personligheter och
förberedelse, begynnande inveckling och huvudkonfliktens
anläggning, dess höjdpunkt samt vändningen till upplösning,
dennas igångsättande och avveckling samt katastrofen. I
sorgespelet kallar man vändpunkten (ödesvändningen) eller
det egentligt tragiska momentet (efter Aristoteles)
peripe-tien, »händelseutvecklingens omslag». Emellertid kan
ödesvändningen också fördelas på flera moment, likasom även de
övriga nu antydda punkterna i den dramatiska utvecklingen
kunna i olika skådespel få olika läge och betydelse. Stundom
angivas för denna utveckling betydelsefulla drag endast
genom en berättelse, ett brev eller ett muntligt budskap. Så
var det särskilt i det antika dramat, där, på grund av scenens
beskaffenhet samt även skådespelarnas kostymer, mera sällan
kraftiga eller våldsamma händelser kunde äga rum inför
åskådaren. I renässansens drama, särskilt sådant det utbildades
i Frankrike, se vi detsamma, och till och med i nyare
skådespel får stundom, såsom hos Schiller, en på detta sätt
meddelad underrättelse en avgörande betydelse för dramats
gång.’ Men denna underrättelse måste vara förberedd och i
varje fall naturligt inflätad i handlingen. Längre berättelser
av de uppträdande personerna, inlagda för att förklara situa-*
tioner och karaktärer, äro ofta en nödfallsutväg, avmatta och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free