- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
266

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

266

riktning, utan omedelbart ur viljan själv, ur jagets hänsynslösa,
egenmäktiga utveckling, och att det därför, dramatiskt sett, är
fullständigt likgiltigt, om hjälten går under på grund av en lovvärd
eller en förkastlig strävan.

C. Komedien och dess historiska typer.

Komedien utvecklade sig något senare än tragedien.
Dess förutsättningar voro dels folkfester med dans under
sång (komödia)*), dels improviserade, sensuellt uppsluppna
upptåg i kostym, sådana man känner från det doriska Megara
(megariska spel). Också i de grekiska kolonierna på Sicilien
hade tidigt framkommit upptåg med efterbildningar av
vardagslivet (mimer). Men det var i Ättika som det
konstmässiga lustspelet utbildades, likasom tragedien, vars form
influerade på det förra. Denna första komedi är rikt indelad
i en följd olikartade uppträdanden av kören och
skådespelarna. Kören, som representerade personer från vissa orter
eller vissa folkklasser eller livsriktningar, och efter vilken här,
likasom stundom i tragedien, styckena blevo benämnda, sjöng
hånande sånger om politiska eller sociala förhållanden.
Ari-stofanes blev den store mästaren. I sina komedier angriper
han med skarp satir och djärv kvickhet vad han ansåg vara
missriktat inom staten, filosofien och litteraturen. Stundom
är framställningen påtagligt parodistisk. En rik fantasi
kännetecknar hans dramer, mest glänsande utvecklad i Fåglarna,
där olika medborgartyper i det dåtida Athen gisslas från
synpunkten av fåglarnas ideala luftsamhälle, men där det
fantastiska också får självständigt spelrum och allvar mänges
in i skämtet.

Snart förändrades emellertid komediens karaktär: det
politiska utmönstrades, kören förlorade sin betydelse, det all-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free