- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
277

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

277

den borgerliga verklighetens värld, och att författarna därför
också övervägande använda prosan, samt att konflikterna gripa
djupt, men, på grund av utgångens art eller personlighetens
genomsnittsnivå, icke föra till något verkligt tragiskt*). Man
skulle kunna kalla detta skådespel allvarligt genrestycke,
så till vida som »genren» i konsten just betecknar bild ur
vardagslivet. Stundom blir detta allvar djupt skakande och trycker
sin prägel också på upplösningen, utan att dock det yttersta
i lidandet framprässas, så t. ex. där hjälten avstår från den
en gång fattade höga uppgift, som han lidit för (jfr ovan
s. 193), och ödesvändningen således icke medför karaktärens
fulla och stora framträdande. Dessa fall kunna rubriceras
under gruppen tragiskt skådespel. Med uttrycket
borgerlig tragedi skulle man åter kunna beteckna ett sådant
skådespel, där karaktären, hämtad ur det genomsnittliga
vardagslivet, saknar storslagenhet och hans undergång endast
väcker vårt deltagande; detta var ju ofta fallet på storm- och
jäsningstidens teater, och är så även på våra dagars. Sådana
gestalter äro t. ex. lbsens Osvald (i Gengangere), Strindbergs
Fröken Julie, Gerhart Hauptmanns Die Weber.

Att rubricera hela denna grupp genre-dramer under
beteckningen »allvarligt drama med lyckligt slut», kan icke
vara riktigt, som vi finna, men väl kan rubriken gälla för en
viktig avdelning inom gruppen. I detta försoningsdrama
inträder, efter kampen, en immanent och även en yttre
försoning; konflikterna stå typiskt på det enskilda livets eller
borgerlighetens plan, men perspektivet kan utvidgas och det
ädlas seger ge lyftning åt handlingen. Så är det med flere
av Strindbergs senare dramer, drömspel och kammarspel;
så ock med ett bland hans äldsta, Herr Bengts hustru. Jag
erinrar blott om den sista sköna scenen där, då Margit räd-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free