- Project Runeberg -  Den inre missionens historia / III:1 /
1487

(1896-1902) [MARC] Author: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P. WALDENSTRÖMS UPPTRÄDANDE.

1487

och broder Olof (lektor P. Waldenström). Dessa bref, hvari de
viktigaste bibelställena, som handla om försoningen, på ett
allvarligt sätt blefvo skärskådade, bidrogo i väsentlig mån till att i
vidsträckta kretsar bland de troende i landet sprida ljus
och-klarhet i denna viktiga lärofråga. Till belysning af innebörden i
dessa bref vilja vi här anföra några korta utdrag ur desamma.
Därigenom kan läsaren ock på samma gång få en liten inblick
i denna lärostrids art och natur i allmänhet.

Rörande föremålet för Guds vrede säger broder Olof bl. a.
i ett af sina bref: »Hvad angår den frågan, huruvida Guds vrede
gäller människans synd eller hennes person, därom skall jag lika
litet disputera mot dig, som jag skulle göra det, ifall du frågade,
hvar det står skrifvet, att Guds kärlek till syndare gäller deras
person och icke deras synd. Har Gud sändt sin son för att
frälsa människan från synden, då ser jag, hvem han älskar,
nämligen människan och icke synden; då ser jag ock, hvem han
hatar, nämligen synden och icke människan. Då vet jag ock,
hvad som utgör föremålet för hans vrede. Där det står, att Gud
hatar synden, där står det, att hans kärlek aldrig gäller synden
utan endast syndaren; och på samma sätt där det står skrifvet,
att Gud älskar syndaren, där står det, att hans hat och vrede
aldrig gäller syndaren utan endast synden».

I ett annat bref besvarar broder Olof den frågan, om Kristi
lidande var ett strafflidande, och säger: »Men du sade ett ord
om Kristi strafflidande. Har Kristus lidit syndens straff, så har
han måst lida hela straffet och betala hela skulden. Men syndens
hela straff är den eviga döden, och till den eviga döden hör
äfven ’den gnagande masken af själfförebråelser och hädelser mot
Gud’. Det kan icke hjälpas, på den vägen måste man komma
till det målet, ehvad man vill eller icke. Annars frågas: Huru
vet du, att han icke lidit denna del af den eviga döden? Och,
om han icke lidit hela den eviga döden, huru kan jag då veta,
att han har betalt hela skulden? Det synes då ’ligga i sakens
natur’, att jag själf måste lida den del af den eviga döden, som
icke Kristus lidit i mitt ställe. Du hissnar kanske! Men
hvarför så? Om Gud tillräknat Kristus alla synder, såsom hade han
ensam bedrifvit dem alla, så måste väl ock Kristus räkna på
samma sätt, och då kan han ju tänkas hafva lidit alla de själfföre-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:06:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dimh/31/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free