- Project Runeberg -  Den inre missionens historia / III:1 /
1523

(1896-1902) [MARC] Author: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NATTVARDSFRÅGAN. 1523

Guds ord, som utgör den absoluta normen för all mänsklig lag, dels från
synpunkten af dess förhållande till lutherska kyrkans symboliska böcker,
hvilka framställa denna kyrkas grundprinciper, dels från synpunkten af
dess förhållande till gällande svensk kyrkolag.

Enär hvarken Kristus vid instiftandet af nattvarden eller hans
apostlar, som hade hans uppdrag att för mänskligheten förkunna hans
vilja och lära, uttalat ett enda ord, som gifver en den aflägsnaste
anledning därtill, att nattvardens begående bör inskränkas till visst rum,
utan tvärt om nya test. tydligen innehåller, att nattvarden under
apostlarnes tid begicks där och hvar i husen, samt Kristus, enligt Joh. 4: 28,
själf förklarat, att den sanne Gudens tillbedjande, dit ock nattvarden
måste räknas, sker rätt öfverallt, där det sker i anda och sanning, så
torde icke mer behöfva påpekas för att visa, att den åtalade handlingen
är långt ifrån att stå i strid mot Guds ord.

Att icke heller den lutherska kyrkans symboliska böcker binda H.
h. nattvard vid ett visst rum, därom är det lätt att blifva öfvertygad,
när man t. ex. i Luthers företal till lilla katekesen läser följande ord:
’Jag vill icke, att någon skall tvingas, vare sig till tron eller sakramenten,
och illa göra de, som föreskrifva lagar eller bestämda tider eller bestämda
rum till sådana ting (male faciunt illi, qui leges, certa tempora aut certa
loca ad tales res præscribunt)’, så ock när man i Luthers större katekes
om altarets sakrament läser följande yttrande: ’Liksom ville Herren
säga: Jag anordnar och inrättar åt eder en påskfest eller måltid, som
I icke allenast skolen fira årligen på denna dags afton utan ofta njuta,
när och så ofta det lyster eder, allt eftersom det för hvar och en är
lägligt och nödvändigt, icke bundet vid något rum eller tid (quando et
quo-iiescumque libitum fuerit, front cuique integrum erit et necessarium, nulli
loco aut tempori alhgatum)’.

Sedan jag nu, såsom jag i underdånighet vågar hoppas, visat, att
jag hvarken handlat i strid med Guds ord ej heller i strid med lutherska
kyrkans symboliska böcker, då jag i Uppsala missionshus utdelat H. h.
nattvard, återstår för mig att söka ådagalägga, att samma handling ej
heller bör anses såsom en förbrytelse efter världslig lag. Af det ofvan
anförda synes, att den lag, som bunde H. h. nattvard vid ett visst rum,
skulle befinna sig i strid både mot Guds ord och mot lutherska
kyrkans symboliska böcker. Så illa kan jag dock icke anse det vara ställdt
med vår närvarande kyrkolagstiftning i denna del. Den opartiske
betraktaren af 1686 års kyrkolag finner, att redan dess stiftare, ehuru han
icke ville eller kunde helt och hållet borttaga det häfdvunna bruket att
inskränka nattvardens begående till kyrkan, likväl insåg, att icke endast
sjukdom kunde berättiga till undantag därifrån, utan att äfven i andra
fall en rymligare utväg för eftergifter borde lämnas, hvilket han uttryckte
genom de tillagda orden: ’eller särdeles viktig orsak och i nödfall’.
Då den 20 sept. 1859 det villkor af nödfall borttogs, som dittills enligt
kap. 11 kyrkolagen äfven förutsattes, för rättigheten att få vid nattvard

Ekman, Den inro missionens historia.

97

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:06:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dimh/31/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free