- Project Runeberg -  Den inre missionens historia / III:1 /
1538

(1896-1902) [MARC] Author: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I538 SEXTIONDENIONDE KAPITLET.

af andra. Brytningen mellan det bestående gamla cch det nya,
som på skriftens grund arbetade sig fram, började framträda allt
bestämdare. Framför allt gjorde sig denna brytning gällande
på kyrkoväsendets område, där den redan erhållit en mera
bestämd form i de många nattvardsföreningar, som på sista tiden
blifvit bildade. Statskyrkans församlingsväsende och
församlingsordning började kännas tryckande, och längtan efter frigörelse
därifrån blef allt starkare. Ställningen på det andliga området
befanns därför nu betydligt mera framskjuten än vid föregående
års predikantmöte, hvadan frågor, som rörde församlingsordning
och nattvard, blefvo föremål för en särskild uppmärksamhet vid
öfverläggningarna på detta möte.

Af programmets 40 frågor, bland hvilka några kvarstodo
från föregående års möte, diskuterades fyra lärofrågor och sex,
som rörde de kyrkliga angelägenheterna. Vi vilja här meddela
en flyktig öfverblick öfver resultatet af den förda diskussionen
och anföra då först de dogmatiska frågor, som blefvo föremål
för behandling. De två första frågorna hade följande lydelse:

»Kan man få skriftens grund göra skillnad mellan synden
och syndaren? Kan man göra någon skillnad mellan synden
såsom synd och synden såsom skuld?»

Resultatet af diskussionen öfver dessa frågor var i korthet
det, att skriften gör en tydlig skillnad mellan synden och
syndaren. Däremot framställer icke skriften synden och skulden
såsom två särskilda, hvar för sig bestående saker, af hvilka den
ena skulle kunna vara borttagen och den andra icke. Där synd
är, där är ock skuld och tvärt om. Men med skuld menas icke
detsamma som en penningskuld, som kan betalas, utan ett brott,
som väl kan förlåtas men ej borttagas eller på en annan
öfverflyttas.

Den tredje frågan lydde så:

■»Kan man på skriftens grund göra skillnad, mellan en
objektiv och en subjektiv frälsning eller försoning ?t>

En s. k. objektiv frälsning eller försoning i den bemärkelsen,
att all världens synd skulle i Kristi död vara borttagen, kunde
icke framvisas med bibelns ord. Om man däremot med objektiv
frälsning ville förstå alla de mått och steg, Gud vidtagit utom
människan för att rädda henne, då han sände sin son till hennes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:06:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dimh/31/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free