- Project Runeberg -  Den inre missionens historia / III:1 /
1752

(1896-1902) [MARC] Author: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1752

SJUTTIONDEÅTTONDE KAPITLET.

en petition, undertecknad af ett stort antal personer, i hvilken
med stöd af den heliga skrift, kyrkolagen och
bekännelseskrifterna samt utdrag ur Luthers och t. o. m. Rosenii skrifter
begärdes, att prästerskapet måtte ställa sig lutherska kyrkans
bekännelse och kyrkolagen till efterrättelse och införa en bättre
ordning vid de kyrkliga nattvardsgångarna; särskildt yrkades på
hållandet af kommunionförhör.

Denna petition såsom varande uppsatt af ett par olärda personer
i socknen, en torpare P. Norén i Koldemo och den förr omnämnde
Anders Eriksson, båda nu hemgångna i tron, vittnar om ganska
mycken kunskap i dessa ämnen och är för öfrigt af det intresse
såsom utvisande den religiösa rörelsens utveckling i dessa trakter
vid denna tidpunkt, att densamma må här i sin helhet anföras:

»Till Pastorsämbetet i Arbrå!

Vi hafva redan en gång förut samtalat med Eder om den
högviktiga saken, Herrens hel. nattvard, och framhållit vikten
och nödvändigheten af att öfva kyrkotukt, men, som vi ännu
ingen ändring försport och behofvet däraf är högst af nöden, så
nödgas och manas vi af Guds ord och våra samveten att förnya
vår begäran.

Att det närvarande nattvardsväsendet inom församlingen är
både obibliskt och ifrån kyrkans ordning afvikande, ligger i
öppen dag. Det är vår fulla öfvertygelse, att Kristus instiftat
nattvarden endast för sina trogna, som äro i behof och hafva
nytta och välsignelse däraf. Men ingalunda har han gifvit detta
sakrament åt sina fiender. Det står skrifvet: ’I kunnen icke
dricka Herrens kalk och djäflarnes kalk’ (i Kor. 10: 21). Rosenius
skrifver sålunda i 11 årg. af Pietisten: ’Kristus instiftade denna
höga måltid för sina vänner. Denna innerliga förening, som uti
nattvarden sker mellan Kristus och hans trogna, är densamma,
om hvilken han samma afton sade i sin bön: ’Jag i dem och
du i mig, att de skola vara fullkomnade uti ett, såsom du fader
i mig och jag i dig’ etc. Och om den bönen tillade han: ’Jag
beder för dem, som du har gifvit mig, för världen beder jag icke’
(Joh. 17). Och huru var det möjligt, att han kunde bedja något
sådant för världen? Huru är det möjligt, att han kunde bjuda
världen fira sin döds åminnelse, bjuda sina föraktare att äta hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:06:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dimh/31/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free