- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
28

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

land, som Jahve skall visa honom, och det är i sammanhang
därmed som Abraham får löftet om säden, som skulle blifva
till välsignelse för alla jordens folk. Säden skulle ärfva
det land, till hvilket Abraham utvandrade, ty när han kom
till Sikem uppenbarade sig Jahve för honom sägande: “Åt
din säd skall jag gifva detta land“. Löftet om landet till
Abraham och hans säd förnyas sedan vid flere tillfällen
(1 Mos. 13 13-18, 15 18-21, 17 1-8, 22 15-19). Det tillsäges
äfven åt Isak (kap. 26) och åt Jakob (kap. 28). Det är för
öfrigt icke blott vid dessa uttryckliga löften, som landets
betydelse för den heliga säden framträder, utan idéen om
landet är genomgående i patriarkhistorien. Så när Hagar
och Israel skickas bort ur landet, emedan endast Isak räknas
för den rätta säden (kap. 21) eller då patriarkerna hafva
en egen grafplats i landet o. s. v.

Hos Hezekiel, som ofta återgifver urgamla förmosaiska
föreställningar, är idéerna om paradiset, om det heliga
landet och den heliga säden bundna vid namnet Israel.
Profeten talar ofta om Israels berg och Israels land (17 23, 33 28,
3512, 36 l, 8 , 37 22, 38 8 , 39 2,4,17; 13 9, 25 6, 37 12, 38 l£
o. s. v.). Märkligt är att med dessa uttryck växla “mina
berg“ (38 21) och “mitt land“ (3816), hvilka ord läggas i
Jahves mun. Israels land (berg) är sålunda Jahves land.
Detta betyder alls icke, att Jahve är bunden vid landet i
partikularistisk mening såsom en stamgud är bunden vid
sin stam. Tvärtom är med idéen om det heliga landet
förbunden tanken om Jahves universela herravälde i världen.
Israels land eller berg är nämligen beläget på jordens midt,.
och hednafolken bo rundtomkring (5 5, 38 12, 36 7).
Landet har alltså en universel betydelse, så att den som äger
detsamma behärskar hela jorden. “Israels land betraktas
ock af Hezekiel som ett paradis. Det är en prydnad för
alla länder“ 20 6,15, jfr Dan. 11 20, 4i). I kap. 47 skildras
det återställda Israels land alldeles som ett paradis, där en
flod rinner upp ur tempelkällan, och där kostliga fruktträd
växa på flodens båda stränder. Det med Israel täflande
Tyrus anser sig bo i ett paradis (kap. 28) och cedern och
cypresserna sägas höra till träden i Guds lustgård (kap. 31).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free