- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
30

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Viktiga skäl finnas i själfva verket att betrakta Isira
uti Isira-el som ett och samma ord som babyloniernas (från
sumererna lånade) namn på den heliga jorden tänkt såsom
fruktbärande1 nämligen E-sara (där e betyder “hus“ i
kosmologisk mening och &ar[a] "lifskraft", “ymnighet", fullhet",
“allhet" o. s. v., alltså “fullhetens" eller "allhetens hus"
[land] d. v. ’s. hela den fruktbärande jorden).

E&ara är enligt den babyloniska skapelseberättelsen
närmare bestämdt jorden såsom flytande på oceanen (apsu)
Eas boning. Den grönska som Esara frambringar beror
just på de underjordiska vattnen; den bringas i
sammanhang med grönskans gud Tammuz, som är son af dessa
vatten2. Då Ea och hans tjänsteandar Ånunaki bo i
vattnen under Eéara, så är det egentligen de som skänka hvad
som växer och lefver på jorden och därför äro dess
produkter heliga. Att Esara icke är en blott poetisk
benämning på jorden utan att namnet betecknar jorden såsom
helig framgår däraf att man hade tempel som kallades
E-sara. Med Eéara är ock idéen om en helig säd förbunden,
då Belit, jordmodern, kallas för Eäaras lifskraft3. — Detta
Eéara-begrepp motsvarar alldeles föreställningen om
paradiset i 1 Mos. 2. Flere åskådningar äro där förbundna med
hvarandra. Enligt den ena är paradiset beläget på något
särskildt ställe på jorden, men enligt en annan var hela
jorden som sådan ett paradis i begynnelsen4, så att
paradisets försvinnande är detsamma som hela jordens
förbannelse. “Den nya jorden" (Jer. 65 och 66) är då detsamma
som det återkomna paradiset. Äfven synes af 1 Mos. 2 6,
där det heter att en ’ed steg upp ur jorden och vattnade
hela jordens yta, att enligt ifrågavarande
paradisföreställning jorden bevattnades från de underjordiska vattnen.
Från dem bevattnas ock enligt Hezekiel cedrarne i Gud&
lustgård (31 4,15).

I sammanhang härmed må erinras om namnet
Gene-saret. Det betecknar närmast den utomordentligt frukt-

1 Jensen, Kosmologie der Babylonier, sid. 199.

2 Jenaen, sid. 197.

3 Jensen, sid. 196.

4 Gunliel, Genesis sid. 24. •

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free