- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
38

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

där vid vissa tider för att afgöra ödena och dessa gälla i
synnerhet hvem som skall utöfva konungaväldet i världen.
Denna idé om en ödenas ort i berget spelar en
utomordentlig viktig rol, och den ingår i alla system. Därinne i berget
är den stora hemligheten, himlens och jordens mysterium.
Ea är visdomens, uppenbarelsens och godhetens gud och har
som sådan sina sändebud i världen. Det talar ofta om en
Eas sändning (äipru), hvars iakttagande inskärpes. Marduk,
Eas son, är hans sändebud och liksom öfverängel. Om
honom säger Ea: “hvad vet jag som icke du visste “. Och
som oftast utsänder han sin son med de orden: “gå min
son och gör det och det"1. Ea gifver människorna
undervisning och goda råd, ty han älskar dem. Den babyloniska
prästen Berossos har återgifvit traditionen om fiskmänniskan
Oannes, som i urtiden steg upp ur hafvet och lärde
människorna skrifkonst, vetenskap, färdigheter, lagar o. s. v.
Åt dem som äro ansatte af de onda andarne gifver Ea lif
och läkedom; hans och Marduks namn äro de mäst
verksamma vid besvärjelser.

Inför dessa märkvärdiga traditioner har hvarje
naturförklaring hittills kommit till korta och torde alltjämt komma
att så göra. Den gamla Orientens religion är i sin kärna
icke en naturreligion utan en uppenbarelsereligion, för
hvilken alla sägner och myter om paradiset äro olika uttryck.
När Ea framställes som vattnets, källornas och grönskans
gud, är han visserligen en naturgud, men uppenbarligen
sammanhänger en sådan föreställning med den om Eas
boning i källhålans berg, hvilken icke kan förklaras som
beroende på en naturbetraktelse; naturföreställningen är här
en urartning af uppenbarelsereligionen. På samma sätt
förhåller det sig med den gamle Bel (En-lil) som var luftens
gud. Yindarne äro hans sändebud och regnet och åskan
komma från honom, Men i själfva grunden är han en
variation af Ea, ty hans rike eller rent af han själf kallas
för “det stora berget" och hans sändebud är Anunaki.
Äfven till Anus väsen hör att vara omgifven af en skara
sändebud Igigi och Anunaki. Det gifves en himmelsk käll-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free