- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
47

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men den babyloniska innehåller hvarandra motsägande idéer,
af hvilka den ena i sin fulla renhet möter i den bibliska
paradis-berättelsen. Redan detta vittnar om att den senare
ieke är något “lån“ från Babylonien, utan att snarare den
babyloniska myten har gjort bruk af en utifrån öfvertagen
renare föreställning. Alla skäl tala för att urhemmet för
den bibliskapa radisberättelsen är det syriska Israel
(Paradiset), där äfven de geografiska motiven för densamma
återfinnas.

Adam skapas af Jahve själf, som tager af paradisets
jord och formar honom, samt i honom inblåser lifvets fläkt
och sedan låter honom bo i paradiset. Han skulle få äta
af alla träd utom ett, det som gaf kunskap om godt och
ondt, ty på dess ätande skulle döden följa. Uttrycket
“känna godt och ondt“ är så allmänt, att endast
sammanhanget i hvarje särskildt fall kan afgöra hvad som därmed
afses. Här berättas nu, strax efter förbudet att äta af
kunskapens träd, om kvinnans skapelse och i sammanhang
därmed om djurens. Bland dem fann mannen icke någon
like, men när kvinnan, under mannens djupa sömn, skapats
af hans sidorefben och han får se lienne utropar han: “Detta
är ändtligen ben af mina ben och kött af mitt kött. Hon
skall heta maninna (issa = kvinna) emedan hon är tagen
af mannen (is)“. Emedan de alltså voro af samma kött
så skulle de ock vara tillsammans som ett kött. Detta är
att fatta i bokstaflig mening, så att äktenskapet i och för
sig här betraktas som en gudomlig inrättning redan före
fallet. Därför kan fallet icke heller enligt berättelsen hafva
bestått i kunskapen om könens åtskillnad, och kunskapens
träd kan icke hafva afsett denna. Adam är tänkt som
“människosäd" från hvilket ett heligt släkte skall
fortplantas, och därför hör kvinnan och äktenskapet med
nödvändighet till berättelsens idé. Men sant är att syndafallet
här sammanhänger med det äktenskapliga lifvet.

Hvaruti fallet bestod framgår af 2 25 jämförd med 3 7 ff.
Före fallet voro de båda nakna och kände likväl icke till
någon blygsel; efter fallet öppnas deras ögon så att de
blygas öfver sin nakenhet och skaffa sig skörten. Detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free