- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
52

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

paradisidéen hos mången fanns och praktiserades i högre och
renare form än som synes af här ifrågavarande berättelse.

I vissa kretsar i den första kristna tiden har Attes
representerat människosäden och den nya människan.
Naas-senerna (“ormdyrkarne“) lärde enligt Hippolytos: “Attes
blef stympad, nämligen till de nedre, jordiska lemmarne af
sin skapade kropp och kom så upp till den eviga öfre
tillvaron, hvarest icke är vare sig kvinna eller man utan en
ny skapelse, en ny människa, som är mankvinlig"1. Man
finner liknande tankar äfven i det med Naassener-evangeliet
närbesläktade Egypter-evangeliet i förbindelse med
paradis-och syndafallsidéen. Det heter där att då Salome frågade
Logos (Jesus): “huru länge skola människorna dö?“ så
svarade han: “så länge kvinnorna föda“. Då sade hon:
“jag har alltså gjort rätt däri att jag icke födt barn“,
hvarpå Jesus svarade: “ät hvarje växt, men ät icke den
bittra". När Salome vidare frågade när det som hon
frågade efter skulle blifva kändt svarade Herren: “När I
trampen på höljet för skammen och när två blifva ett
och det manliga med det kvinnliga, hvarken manligt eller
kvinnligt". Där citerades ock följande ord af Jesus: “Jag
kom för att tillintetgöra kvinnans verk", hvilket tolkas så:
kvinnans d. ä. begärens; verk d. ä. födelse och död. Där
påminnes ock om Jesu ord angående evnuckerna (Matt.
1-9 12)2. — Det är mycket sannolikt att den “etiopiske
ev-nucken om hvilken är fråga i Apg. 8 var kommen från det
"Etiopien" (Kus) som enligt fiere vittnesbörd fanns i Syrien.
Att Mattei 19 12 afser sådana evnucker eller åtminstone äger
historiskt sammanhang med dem är ock tämligen tydligt.

En ytterligare bekräftelse på tillvaron af en religion
i Syrien som varit riktad mot jordgudinnan och just i denna
egenskap inneburit sträfvan efter ett oskuldsfullt lif är den
bland annat hos nabateerna under deras välde i östra
Jordanlandet förekommande dyrkan af guden Teandrites
(0eav-gptTTjc = “guden-mannen“, den manliga jordgudomligheten).
I Hauran dyrkades han flerstädes och hade där tämpel

1 Se lios Erwin Preuschcn, Antilegomera sid. 1.1.

2 Dera. Bid. 2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free