- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
55

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

När vi för öfrigt taga äfven det i betraktande att Syrien
så ofta bytt om herrar, hvilka haft makt öfver landets
religion, är det så mycket märkligare att den bevarat väsentliga
grunddrag från andra årtusendet f. K. och säkerligen från
ännu mycket aflägsnare tider ända in i våra dagar.

Det förmosaiska Israels religion har ock haft sina egna
uppenbarelseorgan. Som redan förut är framhållet är
paradisreligionen till sitt väsen icke en naturreligion utan en
(objektivt historisk, icke blott psykologisk)
uppenbarelsereligion. Dess anknytning till naturen sker nämligen först
genom förmedling af den föreställningen att heliga
sändebud från den högste guden bo på en viss ort i naturen.
Denna ort är egentligen “källhålans berg“, men då
käll-hålan står i förbindelse med den ocean som utbreder sig
under hela jorden och frambringar dess grönska så tänkas
de helige uppenbara sig äfven på andra orter, i synnerhet
i klippor, i jordhålor, vid källor och där grönskan är frodig

o. s. v. Myterna och legenderna vackla mellan
föreställningen om heliga länder (eller hela jorden) såsom tillhåll
för dessa väsen och den om en särskild hemlighetsfull ort
på jorden där de uppehålla sig. Sålunda är Chidr icke blott
jordens gudomlighet i allmänhet utan han tänkes därjämte
bo någonstädes i det fördolda, nämligen vid “ de båda
vattnens förening" där Moses och Alexander den store träffat
honom. I senare fallet är han densamma som “den
förborgade Mahdin“ (“vägvisaren") om hvilken österlänningarne
så mycket talat.

Profeter och profetissor hafva umgänge med dessa
heliga väsen. Ännu i dag finnas, såsom förut är nämndt,
inspirerade personer vid de heliga orterna i Syrien, och
dessa personer säga sig stundom få uppenbarelser från de
helgon som beskydda orterna1. Så hörde ock profeter till
den gamla kanaaneiska Baals-dyrkan, emedan Baalim voro
den högste gudens uppenbarelseorgan på landets heliga
platser. Till den österländska paradisreligionen hör alltså
nödvändigt profeter såsom uppenbarelseorgan. Att dessa

1 Ders. sid. 56 f.; jfr 89 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free