Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
och såvidt dess religion faktiskt, genom sin opposition mot
gudinnekulten, stod högre än den öfriga Orientens, så få
vi ock antaga att de nordsyriska profeterna på motsvarande
sätt stodo högre. Bland dem torde dock hafva förekommit
heligt raseri (exstas) af samma art som bland de heliga
männen och kvinnorna vid Hierapolistemplet. Märkligt är
att dessa helige grepos af exstas under det att musik
utfördes1 alldeles som profeterna i 1 Sam. 10 5 och 2 Kon.
3 15. Man har icke kunnat undgå att frapperas af de många
slående likheterna mellan templet i Hierapolis samt dess
omgifningar och Jerusalems tempel2. Men den smorde
konungen, det heliga templet och de heliga männen hörde
tillsammans. I Nordsyrien hafva vi redan på
El-Amarna-tiden träffat smorde konungar. Så mycket säkrare kunna
vi antaga att sari-männen voro präster och profeter af
samma art som de hvilka omgåfvo David. -Vi skola för
öfrigt framdeles finna vittnesbörd därom att både det
israelitiska konungadömet, prästadömet och profetdömet till sin
idé äro af nordsyriskt ursprung om än amoriterna här
liksom eljest trängt sig in och konkurrerat med nordsyrerna
(S§ 6-7).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>