- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
70

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ortodoxa egyptiska religionen. Men för att här anticipera
det följande, så är framförallt Ramses II den som låtit
Israel arbeta vid stenbrotten och byggnaderna och hans son
Merneftah är uttågets Farao. Tre Faraoner hafva här
sammansmält till en, hvilket kunde ske så mycket lättare som
namtien Amenofis och Merneftah likna hvarandra och Ramses
II regerade emellan dessa båda. Här talas vidare om konung
Amenofis’ son Sethos som ock hette Ramses. Nu hade
visserligen Merneftah en son som hette Seti. Men hvad som
här säges om Sethos-Ramses träffar in på de båda
grund-läggarne af den 20 dynastien Necht-Set och hans son Ramses
III, ty efter Merneftahs sons, Setistid utbröt anarki i Egypten,
hvarunder en Horu-man (väl en amorit, se nedan) med sitt
anhang plundrade de egyptiska templen på deras inkomster,
och först Necht-Set och hans son Ramses III återställde
ordningen och ortodoxien. Hvad som säges om templens
plundring är alltså att fördela på Amenofis IV:s tid och
tiden närmast före de båda nyssnämnda konungarne. Att
faktiskt äfven (Necht-Set och) Ramses III haft en stor
betydelse för Israel vid dess begynnelse skola vi framdeles (§ 6)
finna bekräftadt. Det visar sig att Manetos berättelse går
tillbaka på verkliga källor och att fakta endast blifvit
oriktigt sammanställda. Vi hafva därför att så mycket
mer fästa oss vid den osökta, på djupet liggande
öfverens-stämmelse som råder mellan Josefshistorien och Maneto
ifråga om förhållandet mellan Israel, Heliopolis-prästerna och
Amenofis IV:s reformation, och när därtill kommer hvad
El-Amarna-brefven lära oss om förhållandet mellan det
nordsyriska Flodlandets Israel och Egypten på Amenofis
IV:s tid, så kan väl knappast råda något tvifvel därom att
till grund för traditionen om Israels vistelse i Egypten
ligger det faktum att Flodlandets sari-män och krigare
kommit ned till Egypten.

Efter Amenofis IV:s död inträdde en tid af stor
förvirring i Egypten under striderna mellan Thebes
prästerskap och reformpartiet. Korta regeringar afiöste hvarandra.
Stundom synes man hafva sökt åstadkomma en förlikning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free