- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
97

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blott talar Merneftah om befrielse af fångar och förtryckta
på ett sätt som synes vara motiveradt af Israels förtryck,
utan de rörelser af själfständighet i Palestina, i sammanhang
med hvilka Israel här omnämnes, äro framställda som ett
bihang till det libyska kriget, eftersom segern öfver Israel
och de andra asiaterna omtalas i omedelbar anslutning till
segern öfver libyerna. Den plötsliga förändringen i
förhållandet mellan Cheta-riket och Egypten kräfver ock sin
förklaring. Efter fördraget mellan de båda rikena rådde fred
och vänskap mellan dem under Ramses II:s tid och likaså i
begynnelsen af Merneftahs regering såsom synes däraf att
Merneftah skickade säd till Cheta-riket1. Att nu i samme
konungs segerhymn efter öfvervinnandet af libyerna helt
oförmodadt Cheta liksom ock Kanaan och Palestina
betraktas som fientliga måste antagas bero på i dessa länder
uppkomna rörelser, som ägt sammanhang med libyernas infall
i Egypten. Men då egypterna faktiskt slutligen besegrade
libyerna, och då rörelserna i Syrien icke gärna kunna hafva
utbrutit efter underrättelsen om segern, så är det
sannolikast att budskapet om libyernas anfall kommit till Kanaan
med sådana som midt under anfallet lämnat Egypten. Detta
träffar in på Israels uttåg enligt de bibliska erinringarne.
I de händelser genom hvilka Israel släpptes ut ur Egypten
liksom ock i den följande befrielsen vid Medelhafvet såg
Israel ett bevis på att Jahve stred mot egyptierna för Israel,
och i vissheten härom och entusiasmen häröfver har Israel
vågat tåga in i Kanaan, hvars innebyggare också gripits af
hvad de fått höra och så tillåtit Israel att draga fram.
Endast så kunna vi ock förstå att landets innebyggare
betraktas som upproriska jämte Israel och att specielt städerna
Askalon, Gezer och Jenoam blifvit tuktade; vi skola strax
se att dessa städer med största sannolikhet beteckna Israels
väg in i Kanaan. För öfrigt synes Merneftah, liksom han
tyckes taga hänsyn till Israels förtryck, också anspela på de
syriska folkens häpnad inför ryktet om händelserna i
Egypten och deras lugn medan Israel fick tåga hem, då han

1 v. Bissing, Gesch. Ägyptens sid. 69.

WalUs, J.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free