- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
98

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

säger att inbyggarne i Hor nu förvandlats till änkor (haret;
ordlek mellan bor och baret) för Egyptens skull och att alla
länder befinna sig i lugn. Äfven i det föregående talas om
skräck för Egypten hos libyerna och det är för att ingifva
respekt för Egypten som dess seger skall förkunnas i alla
länder. När det därför säges att inbyggarne i Hor
förvandlats till änkor för Egyptens skull, så ligger sannolikt
vikten icke just på ordet änkor, som väl är valdt närmast
för ordlekens skull, utan därpå att Hors folk undergått en
förvandling, liksom stelnat af förskräckelse för Egyptens
skull, så att deras häpnad vid Israels genomtåg härigenom
blir öfvertrumfad. — Sålunda visar sig Merneftah-hymnen
som ett verkligt motstycke till Moses och Israels segersång
i 2 Mos. 15, liksom denna senare också, i likhet med
Mer-neftah-hymnen, på sitt sätt är ett vittnesbörd att Israel utan
föregående ökenvistelse tågat direkt in i Kanaan.
Detsamma säger ju ock Maneto (se ofvan sid. 69).

De israelitiska erinringarne vittna på mångahanda sätt
därom att en betydelsefull lagstiftning ägt rum någonstädes
i närheten af Sikem, och man söker förgäfves i Israels
senare historia efter en föranledning till dessa traditioner. Vi
hafva därför skäl att undersöka huruvida icke ifrågavarande
tilldragelse skett just vid det mosaiska Israels begynnelse.

Anmärkningsvärdt är att Merneftah-inskriften, i samma
andedrag som den talar om länderna Libyen, Cheta och
Kanaan såsom kufvade eller bragta till lugn, äfven specielt
nämner tre städer, nämligen Askalon, Gezer och Jenoam
samt omedelbart därefter folket Israel och landet Horu.
Att just dessa tre städer nämnas i detta sammanhang får
sin förklaring ifall de gjort sig särskildt skyldiga till
sympati för Israel vid dess tåg in i Kanaan, i det att Israel
tillåtits att tåga fram just efter den väg som betecknas af
dessa städer. Jenoam, som då torde angifva tågets
slutpunkt, är utan tvifvel det i Josua 16 6-7 omtalade Janoha1
som nu heter Janun, och som ligger i en bergstrakt sydöst

1 Så Alfred Jeremias, Im Kampfe um Babel und Bibel sid. 15.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free