- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
102

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lägret vittnar därför, äfven det, att vi här hafva att göra
med historiskt värdefulla erinringar1.

Mernefta-inskriften och de bibliska uppgifterna
komplettera alltså hvarandra på ett så talande sätt att vi måste
anse det som fullt historiskt att Israels första lägerplats i
Kanaan varit bergen omkring den dat i hvilken Jenoam
(Janun) ligger. Skillnaden är blott deri att enligt
Merneftah-inskriften Israel kommit från sydväst men enligt de bibliska
uppgifterna från öster. Men dessa senare uppgifter bero
som förut är sagdt ytterst på Seir-traditionen samt på dess
vidare utgreningar, och denna tradition åter får i själfva
verket sin enda förklaring däraf att Israel omedelbart efter
uttåget ur Egypten tågat in i Kanaan och sedan fördrifvits
därifrån till Seir (§ 5).

Vi hafva alltså att tänka oss Israels läge före lagens
kungörande på följande sätt. Israel hade tagit sin tillflykt
till bergstrakten sydost om Sikem. Såvidt folket bestod
af krigare hade det besatt bergen El-Orme och Et-Tuvanik
på ömse sidor om den trånga dal i hvilken Janun ligger.
Nu gåfvo dessa krigare skydd åt Israels andliga kärna,
nämligen sari-männen, d. v. s. prästerna och profeterna, till
hvilka Moses hörde. Dessa hafva slagit sig ned i dalen och
där utöfvat sin kult. Det är vidare att märka att de på
bergen sig uppehållande krigarne brukade utöfva skyddsrätt
öfver de nedanför bergen belägna odlade trakterna samt
från dem uppbära sold. När Israel lägrade sig på bergen
har säkerligen genast en dylik relation uppstått mellan den
nedanför boende befolkningen och Israel, och om sålunda
både landets befolkning och éari-männen skyddades af de
på bergen lägrade israelitiska soldaterna så är det så
mycket antagligare att sari-männen utöfvat sin religion
nedanför bergen bland befolkningen. Vi hafva en fullständig
analogi till en dylik situation i Dom. 9. Abimelek erhåller
penningar från El-(Baal-)berits tempel i Sikem och använder
dem till sold åt krigare, hvilka uppehålla sig på bergen (v. 36).

1 Huru däremot Manasse först genom legenden blifvit Josefs son ocli
just i sammanhang därmed de två variationerna af det ursprungliga motivet
tillkommit därom se § 7.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free