- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
103

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sedan han slagit Sikems män och ett annat slags krigare
(Hamors män) som täflade med honom om skyddsrätten
öfver Sikem, slår han upp sitt läger å berget El-Orme
(Aruma v. 4i). Analogien är så mycket mer belysande som
läget i Dom. 9 i själfva verket visar sig äga historiskt
sammanhang med Israels läge efter invandringen i Kanaan (§ 7).

Hvilket var innehållet i den lag som förkunnades för
Israel å dess första lägerplats i Kanaan?

Af ofvan återgifna traditioner om de stora uppresta
stenarne, på hvilka la^en skrifvits (hvilka naturligen äro
ursprungliga i förhållande till altarets stenar) följer redan
med stor sannolikhet att ifrågavarande lag utgjorts af de

10 orden (dekalogen), ty traditionen om dessa stenar måste
hafva någon historisk grund lika väl som den därmed
sammanhängande om Israels första lägerplats i Kanaan, och
denna historiska grund skymtar fram i uppgiften att arken
stod bredvid stenarne (Jos. 8 30 — 35). Dessa stenar äro
säkerligen prototyper till arkens stenar med de 10 orden.

Motivet från Israels första lägerplats i Kanaan i
Sikems närhet, där en sten1 blifvit upprest och där en
religiös reformation ägt rum framträder äfven i 1 Mos.
38 18 — 20, 35 l—4. Jakob uppmanar sitt husfolk och alla
som äro med honom att skaffa undan de främmande
gu-darne, hvilket ock skedde, hvarpå Jakob begrof dem under
en bekant terebint vid Sikem. Märkligt är att Jakob
uttryckligen säges hafva slagit upp sitt läger just utanför
staden Sikem och att namnet Israel blifvit fästadt vid denna
plats, där stenen upprestes. — Samma motiv återkommer
ock i Jos. 24. Josua sammankallar Israel till Sikem, håller
ett förmaningstal och ingår ett förbund med folket, samt
kungör lag och rätt, hvilken nedskrifves i Guds lags bok,
och dessutom uppreses en stor sten under den terebint som
stod vid Jahves helgedom. Josuas tal riktar sig alltigenom
mot främmande gudar och i v. 23 begagnar Josua alldeles

1 Såsom allmänt antagea måste i 1 Mos. 33 20 ursprungligen hafva
stått “sten“ i stället för “altare44 emedan detta kräfves af det här använda
verbet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free