- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
104

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samma ord som Jakob vid sin reform, 1 Mos. 35 2*. — Det
är ock att märka att Abraham på sin vandring från
Flodlandet enligt 1 Mos. 12 6—7 stannade just på en plats vid
Sikem (märk åter en plats, “maköm“, utanför staden) och
att han där fick en uppenbarelse om * säden“ (Israel) som
skulle ärfva landet. Detta är att jämföra med uppgiften
att Jakob på sin lägerplats uppreste en sten för El, Israels
Gud, samt med Merneftah-inskriftens ord om Israel såsom
en säd, hvilken icke längre finnes till. — Här, i trakten
af Sikem, måste alltså begynnelsen till det mosaiska Israel
vara att söka; här har lagen (dekalogen) blifvit kungjord
på uppresta stenar, hvarpå följt en reformation, hvilken
utgör det ursprungliga motivet till flere olika traditioner.

Har nu den på lagens kungörande följande
reformationen bland annat bestått i aflägsnande af alla gudar utom
Jahve2 och har den ägt rum omedelbart efter uttåget ur
Egypten, så hänvisar oss detta till de 10 ordens begynnelse:
“Jag är Jahve, din Gud, som utfört dig från Egyptens land,
från träldomshuset. Du skall inga andra gudar hafva jämte
mig.“ Man har ock med rätta gjorts uppmärksam därpå
att dekalogen börjar i samma stil som de monumentala
inskrifterna. Alldeles liksom t. ex. inskriften på Mesa-stenen
börjar med orden: “Jag är Mesa, son till Kemosmelek o. s. v.“
så börjar ock dekalogen: “Jag är Jahve, din Gud, som
utfört dig ur Egyptens land“3. Detta stämmer åter med
uppgiften att lagen varit skrifven på stora uppresta stenar.

Något religionshistoriskt skäl att förneka dekalogens
mosaiska ursprung (nämligen i dess ursprungliga form, se
nedan) finnes icke, utan tvärtom fordrar profeternas historia

1 Jfr Steuernagel, Die Einwanderung der israelitischen Stämme, sid. 87.

2 Detta innebär alldeles icke att Israel förut var polyteistiskt i
egentlig menings Det förmosaiska Israel har dyrkat Jahve som den högste guden
med uteslutande af alla hans jämlikar. Därmed var dock icke afgjordt
huruvida hans sändebud voro gudar eller icke. Budet mot andra gudar riktar
sig närmast mot dyrkan af sändebuden (änglarne) såsom gudar, sålunda mot
den Baals-kult, som motsvarar den nu i Syrien gängse helgondyrkan, mot
hvilken äfven deu stränga muhammedanismen reagerar med sitt: “det gifves
ingen Gud utom Allah“.

3 Jfr Holzinger, Exodus sid. 70.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free