- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
107

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på hvilka båda dekalogerna stått skrifna. Det är därför
som taflorna sägas hafva haft en skrift på båda sidor. —
Om Jahvistens andra dekalog, 2 Mos. 3411 — 20, måste då
ock gälla detsamma som om Elohistens, och först därigenom
torde man kunna förstå hvarför genom sammanhanget i

2 Mos. 34 Jahvistens andra dekalog bragts i ett så
egendomligt förhållande till dekalogen i 2 Mos. 20 2 — 17.

Att Elohistens och Jahvistens andra dekalog förutsätter
den i 2 Mos. 20 2 — 17 bekräftas ock af 5 Mos. 5. Sedan där
i v. 6— 18 (21) de 10 orden återgifvits anmärkes det: “Dessa
ord talade Jahve till hela eder menighet på berget midt
utur elden, molnet och töcknet med hög röst och lade intet
därtill, och han skref dem på två stentaflor, hvilka han
gaf åt mig.“ En sådan anmärkning bör vara riktad mot
en uppfattning, enligt hvilken andra ord lagts till de ord
som Jahve talade till allt folket, hvilka båda slags ord stått
på stentaflorna. Då den andra dekalogen handlade om
kulten, så är med 5 Mos. 5 19 (22) att jämföra Jerem. 7 21 f.,
där det bestämdt säges att Jahve intet talat om offer på
den tid då han utförde folket från Egyptens land, ord som
man ofta sökt försvaga genom att fatta dem blott relativt,
men som i sig själfva tala ett tydligt språk. Jeremia
drif-ver t. 0. m. kritik mot gängse skrifter då han i 8 8 säger
att de skriftlärdas lögnaktiga penna har förfalskat lagen.
Den profetiska reaktionen mot offerväsendet har slutligen
blifvit en sådan makt, att “den andra dekalogen" fått maka
åt sig från sin ursprungliga plats, ehuru Sinai-perikopen
ännu i sin föreliggande redaktion förråder hvilken betydelse
denna dekalog haft.

Hvarför en kultisk dekalog ställts bredvid den
ursprungliga är mycket begripligt, ifall denna alls icke talade
om offerkult och folket dock ansåg sig behöfva en sådan.
Den andra dekalogen förhåller sig till den ursprungliga
ungefär som kyrkornas bekännelseskrifter till bibeln; de
äro närmare förklaringar med hänsyn till praktiska behof
som under olika tider framträdt. Elohisten och Jahvisten
hafva samma “bibel“, nämligen den ursprungliga dekalogen,
anen de hafva hvar sina bekännelseskrifter, nämligen deras

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free