- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
110

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Traditionen lämnar oss nu den närmare underrättelsen
att det var Jahve sjalf som gaf Israel de 10 orden och som
med egen hand skref dem på stenarne. Detta
öfverens-stämmer ock med dekalogens begynnelse: “Jag är Jahve,
din Gud, som utfört dig från Egyptens land, * från
träldoms-huset. “ Från äldsta tider har detta fattats så att en ängel
talat i Jahves namn, så att lageu gifvits genom denne
ängel. Märkligt är att Jahves ängel stundom rent af kallas
för Jahve eller står omväxlande med honom. Så i Dom.
6 il ff., hvarest just dekalogens begynnelseord förekomma.

I Dom. 2i ff. säger Jahves ängel: “Jag förde eder utur
Egypten. “ Likaså heter det i 4 Mos. 20 16 att Jahve sände
en ängel som förde Israel utur Egypten. Det är alltså
denna ängel som i Jahves namn skrifvit de orden: “Jag är
Jahve, din Gud, som utfört dig, utfört dig utur Egyptens
land, ur träldomshuset." Hvem kan nu utan vidare
förneka, att någon historisk grund finnes för dessa uppgifter?
Framför allt af ett material som ligger utanför det område,
till hvilket jag nu måste hålla mig har det för mig blifvit
visst att vi här hafva att göra med värklig historia, men
äfven på grund af här föreliggande traditioner måste detr
till dess att de- på bättre sätt kunnat förklaras, häfdas som
en berättigad hypotes att de hafva sin grund i en verkligt
existerande församling af idealmänniskor, som i hemlighet
vårda den rena religionen och moralen, och hvilkas med
Guds rike på jorden sammanhörande hemlighetsfulla historia
sträcker sig öfver vidsträckta tidrymder. Den del af
män-niskohistorien, som vi genom skrifna urkunder känna till, är
försvinnande liten, och om vi då inom denna korta tid
finna plötsliga religiösa nybegynnelser sådana som på Moses
och Jesu tid, så kunna dessa mycket väl sinsemellan höra
tillsammans och inordna sig i ett större sammanhang som
vi med vårt tidmått och våra öfriga förutsättningar hafva
svårt att öfverskåda. Enligt Markus 4 26—29 har Jesus
lärt att det förhåller sig med Guds rike som då en man
kastar säden i jorden och sofver och står upp natt och dag
och säden går upp och växér, han vet icke huru. Men när
frukten mognat låter han lien gå, ty skördetiden är för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free