- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
111

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handen. Det gifves alltså tidsåldrar som begränsas däraf,
att under ett visst historiskt läge, då marken är lämpad
därför, ett plötsligt framträdande af Guds sändebud och ett
deras sående äger rum; sedan öfverlämnas det åt historien
att drifva utsädet till mognad. Under denna mognadens tid
går allt sin vanliga gång från århundrade till annat, så att
människor tro sig vara öfverlämnade åt sig själfva, till
dess en skördetid inträffar som samlar resultaten af de flydda
tiderna men samtidigt kan vara en ny såningstid. För vår
del stanna vi vid det antagandet att när Israel genom
märkvärdiga händelser befriats från sin träldom i Egypten, då
var en såningstid förhanden, och då framträdde
sånings-männen för att efter förrättadt värf åter draga sig tillbaka
och afbida växten (jfr ofvan sid. 38 f., 56).

Vi hafva slutligen att i korthet beröra frågan om den
oss föreliggande texten till dekalogen i dess förhållande till
den ursprungliga. Att vi icke hafva dekalogen alldeles i
dess ursprungliga form kunna vi sluta redan af en
jämförelse mellan dess båda versioner, den i 2 Mos. 20 2 — it
och den i 5 Mos. 5 6 —18 (21). Den viktigaste olikhet mellan
dessa båda är sabbatsbudets olika motivering. I den
förstnämnda versionen heter det: “Tänk på sabbatsdagen så att
du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och förrätta
alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Jahves, din
Guds, sabbat; då skall du ingen syssla förrätta, ej heller
din son ej heller din dotter ej heller din tjänare eller din
tjänarinna eller din dragare eller främlingen som är hos
dig inom dina portar. Ty på sex dagar gjorde Jahve
himmelen och jorden och hafvet och allt hvad i dem är men
han hvilade på sjunde dagen, därför har Jahve välsignat
sabbatsdagen och helgat den.“ Från uppräkningen af dem
som icke skola arbeta på sabbatsdagen framskymtar i
bakgrunden det motivet att dessa härigenom skola få en dags
lindring, men det motiv som uttryckligen angifves är det
att Gud hvilat på sjunde dagen. Det förstnämnda motivet
är åter det som ensamt framhålles i 5 Mos. 5 6—18 (21): “Håll
sabbatsdagen, så att du helgar den ... på det att din

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free