- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
115

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mot bilder det andra och hela v. 17 det 10:e budet; 3) den
räkning som följes af de flesta judar (och LXX B). De
betrakta som det första af de 10 orden dekalogens
begynnelseord: “Jag är Jahve, din Gud, som utfört dig från Egyptens
land, från träldomshuset", och som det andra budet räkna
de förbudet mot andra gudar och mot bilder och sammanslå
alltså dessa två till ett liksom lutheranerna, och vidare anse
de v. 17 vara ett enda bud liksom de reformerta.

Den sämsta af alla dessa räkningar är uppenbarligen
den först nämnda; men de två senare torde häfda hvar sitt
moment af det riktiga. Dekalogens första ord om hvem
som är den rätte guden och huru han nyss gjort sig känd
genom att rädda Israel från träldomshuset äro så
grundläggande och själfständiga att de väl måste hafva stått som
ett särskildt “ord" för sig. Att här icke är frågan om ett
bud liksom i de följande orden utan blott om en utsaga, är
intet hinder häremot, då det ju i G. T. icke talas om de 10
“buden" utan blott om de 10 “orden". Det första ordet
om hvem Gud var måste naturligtvis från början hafva stått

i dekalogen, emedan budet mot andra gudar annars vore
meningslöst. Att betrakta det som en inledning till
dekalogen i den mening, att det skulle hafva stått utanför
räkningen och l:a ordet sedan utgöras af förbudet mot andra
gudar, saknar ock all grund, då allt som stod på taflorna
kallas för de 10 orden; det ifrågavarande begynnelseordet
verkade ju äfven mest inskärpande om det räknades som ett
af de 10 orden, alldeles liksom det sista, ehuru det omsluter
alla de föregående buden, likväl räknas som det 10:e ordet
(se nedan). — Om sålunda den judiska traditionen på denna
punkt sannolikt har rätt, så är det ännu tydligare att de
reformertas räkning har rätt i att betrakta bildförbudet som
ett från budét mot andra gudar åtskildt bud. Det är väl
vidare uppenbart att den reformerta och den judiska
räkningen har rätt emot den lutherska då de uppfatta v. n
som ett enda bud. Men äfven om saken så fattas, så
erhållas 11 bud, ifall den judiska traditionen har rätt i den
för densamma egendomliga räkningen. Dock, långt ifrån
att detta innebär en svårighet synes oss fastmer en väsentlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free