- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
127

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och dess stolta makt skall störtas ned; från Migdol till
Syene skola de som bo där falla för svärd säger Herren
Jahve". Ereb består här tydligen af soldater som försvara
Egypten. Namnet ereb kan naturligtvis här icke betyda
“biandfolk", en betydelse som för öfrigt öfverallt är
osannolik, äfven om man senare hatfullt inlagt densamma i ordet.
Vi måste då tänka på ereb i betydelsen "solnedgång", alltså
= solnedgångens folk, occidentaler, västerlänningar. Detta
passar ock till ordet ereb såsom varande ett kollektiv (“en
stor mängd ereb", "hela ereb" med artikel i motsats till
arab = Arabien), Jiksom det ock passar till det
sakförhållande att legotrupper från Mindre Asien och Medelhafvets
kuster användes i Egypten såväl i äldre tider som äfven,
och icke minst, på Hezekiels tid, då jonier och karer hade
ett afgörande inflytande därstädes.

Ännu någöt mera om ereb få vi veta af andra ställen.
Salomo fick enligt 1 Kon. 10 15 inkomster bland annat från
alla konungarne öfver ereb (med artikel!). Enligt v. 28—2<)
hade Salomo uppköpare af hästar och vagnar i det
nordsyriska Musri1 och i Koe (Cilicien) hvilka uppköpare
anskaffade hästar och vagnar äfven åt heteernas och Arams
konungar (nämligen sådana som lydde under Salomo; jfr § 7)
och så mycket mer hafva vi här anledning att vid ereb tänka
på områden i norr. — På det märkliga stället Jerem. 25 15
—31 förkunnas att en kalk med vredesvin skall räckas åt
alla folk’och riken i hela världen utöfver jordens hela yta
och sist åt konungen i Babel, sedan Jerusalem, som här
tydligen tänkes som jordens medelpunkt, först af alla
drabbats af hemsökelsen. Sedan Jerusalem druckit kalken skulle
turen komma till Farao och hans folk samt till allt erebs
folk, till alla konungar i landet Uz och till Filisteens
konungar; vidare till Edom, Moab och Ammon. till Tyrus
och Sidon och hafsländerna; till Dedan, Tema och Bus och
alla dem som hafva kantklippt hår; vidare till alla
konungar i Arabien och alla konungar öfver det ereb (med
artikel!) som bor i öknen o. s. v. Det finnes alltså ett ereb

1 Att här mena» det nordsyriska Mnsri därom se Winckler, Alttcatam.
Untersnchnngen, s. och I. Benzingor, Die Biichor der Könige, sid. 7(5.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free