- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
131

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

direkt anknyta sig till ökenförsamlingen. Men när det
officiela Israel gått under genom den babyloniska
fångenskapen får den lidande Jahves tjänare en mera direkt
betydelse för den under det persiska världsrikets tid sig
bildande nya församlingen i Jerusalem, emedan äfven det
officiela Israel då fått lida1. Jes. 58 innehåller i sin kärna
en botfärdig bekännelse från det amoritiska Israel att man
missaktat den till öknen fördrifne Jahves tjänare. Till alla
deras förvåning, som förmådde att se Jahves arm, hade den
Israels säd, som fördrifvits från de lefvandes land och
ansetts vara utplånad från jorden, dock slagit rötter i öknen
och skjutes upp som ett rotskott ur en torr jord, och man
upptäcker nu att Jahve har behag i den föraktade och
lidande samt genom honom vill låta sitt uppsåt genomföras
i världen. Att Jes. 53 icke handlar om en allmän idé utan
om en i verkligheten existerande lidande församling, som
utanför Kanaan haft en lång historia och hvars betydelse
nu upptäckes, synes vara alldeles uppenbart2. Men liksom
keniterna och ereb anträffas både i öknen och i Nordsyrien
så finner man ock att Jahves tjänare uppträder icke blott
i öknen utan ock står i nära relation till “kustländerna"
(Jahve-tjänare-sången Jes. 42 l—4; däraf förklaras ock att
Israel i sin egenskap af Jahves tjänare skall hafva en
mission i kustländerna Jes. 41 i 42 10 ff. 51 6 66 19) samt till
alla jordens folk (49 l—6) i motsvarighet till paradiset
såsom jordens religiösa medelpunkt. Däraf förklaras ock
Devterojesajas ständiga bruk af paradisidéerna.

1 Om de a. k. Jahve-tjänare-sångerna i Jes. 40 ff. såsom afseende en
utanför det officiela Israel existerande församling, som i väsentliga afseenden
tjänat till mönster vid den judiska församlingens bildande efter fångenskapen,
se författarens arbete: Studier öfver den judiska församlingens uppkomst
under det persiska världsrikets tid, Upsala 1900. De som uppfatta
ifrågavarande sånger som åsyftande det officiela Israel (Giesebrecht, Wellliausen,
an. fl.) hafva dock säkerligen rätt så tillvida, att den oss föreliggande
redaktionen, genom hvilken dessa sånger införts i den för dem ursprungligen
främmande texten, vill låta dem afse detta Israel.

2 Äfven esseerna bo i öknen, där de haft en längre historia. Om
deras sannolikt nära historiska förhållande till Jahves tjänare, se anf. arb.
sid. 216 f. Om esseernas historiska samband med keniterna se G. Klein,
Bidrag till Israels religionshistoria, Stockholm 1895.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free