- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
145

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sittningar (“Jakobs vandring"; de egentliga Lea-stammarne)
dels sådana som lydt under Egypten under dess herravälde
•öfver Kanaan (Horu-männen; Silpa-stammarne, jfr sid. 76):

Huru just dessa folkelement: nordsyrer (liivveer) och
amoriter (samt kanaaneer) förts tillsamman under inflytande af
^n förbundsreligion framgår rätt påtagligt af den gamla
berättelsen i Dom. 9. Abimelek af den amoritiska stammen
Manasse får sold från de kanaaneiska sikemiterna ur
För-bundsgudens tempel. Men ett annat slags krigare “Hamors
män“ (v. 28) rivalisera med honom om inflytande i Sikem.
Hvilka dessa andra soldater varit kan slutas af en jämförelse
med 1 Mos. 34 där Hamor uppträder som en liivveer.
Situationen i Dom. 9 få vi emellertid närmare betrakta i § 7.

Kanaaneer, liivveer och amoriter uppräknas flerstädes
tillsammans med andra folk ända från Eufrat och vid
uppräknandet framhålles (från senare ortodox synpunkt) att
Israel icke får ingå förbund med dessa folk (2 Mos. 23 23 ff.,
jfr v. 32; 34 il ff.; 5 Mos. 7 l ff.; Esra 9 1—2 m. fl.).
Enligt Jos. 9 l f. sluta sig dessa tillsammans mot Israel. Här
hafva vi tydligen minnen från den tid då Israels-förbundet
•utbredde sig från Nordsyrien och ned till Kanaan, ett
förbund, mot hvilket det senare Israel reagerade. Enligt 1
Mos. 15 ingår Jahve ett förbund med Abraham, hvilket
innehåller detta löfte: “At din säd skall jag gifva detta
land från Egyptens flod ända till den stora floden, till
floden Eufrat: keniternas, kenasseernas, kadmoneernas,
heti-ternas, perisseernas, rafaeernas, amoriternas, kanaaneernas,
girgasiternas och jebuseernas land". Här träffa vi alltså
idéen om den heliga säden, om dess utbredning ända till
Eufrat och om ett förbund angående sådan utbredning
till-sammans med uppräkningen af folken från Nordsyrien till
Egyptens flod, och då annorstädes ett förbund med dessa
folk förbjudes, så är antagligt att författaren i 1 Mos. 15
med det därstädes framhållna förbundet reagerar mot en
ursprungligare förbundsidé1, mot ett en gång verkligen

1 1 Mos. 15 visar alltså huru den israelitiska förbundsidéen blifvit
beröfvad sitt ursprungliga innehåll och anpassats efter ett helt annat
för-bundabegrepp, angående hvilket må jämföras R. Krcetzschmar, Die
Bundes-Walles, J. 10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free