- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
147

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på åtskilliga ställen som belysa dess verkliga innebörd. I
Malak. 210—16 där profeten gentemot förbindelser med
främmande påyrkar ett återupplifvande af det gamla
förbundet mellan Juda och Efraim, Judas ungdomshustru, kallas
Efraim för Judas ^aberet (femin. af ljaber)1. Ordet baber
användes här alltså om förhållandet mellan israelitiska
stammar. — Gå vi längre tillbaka, till Hezekiel 37 15 ff.,
så har ordet där samma användning. Där talas om Juda
och de af “Israels barn“ som äro dess kaberim samt om
Efraim och de af “Israels hus“ som äro dess haberim; dessa
alla skulle framdeles förenas till ett folk med David som
deras herde. — I Dom. 20 il brukas ordet åter om de
Israels stammar (jfr v. 12) som förenade sig mot Benjamin;
alla Israels krigsmän församlade sig såsom en man i
egenskap af ljaberim. — II Mos. 14 3 brukas samma ordstam
om de fem konungarne, som förbundo sig med hvarandra
(kaberu) i dalen Siddim.

Då nu inom det nordsyriska Israel på El-Amarna-tiden
anträffas förbundna konungar och furstar som skydda
sari-männen, och då det Habiri-folk, som utbreder sig söderut,
står i förbindelse med de nordsyriska konungarne, samt då
det för oss bekanta Israel med de 12 stammarne står i
historiskt samband med det nordsyriska Israel på
El-Amarna-tiden, så sluta vi tillbaka att namnet Habiri användes om
Nordsyriens småkonungar och furstar med deras folk, som
bildade ett Israelsförbund, hvilket varit mönster för Israels
12 stammar. Detta öfverensstämmer därmed att stammarnes
namn “ spiror “ antyder att hvardera en gång haft sin furste
eller konung. Hit torde ock höra den utsagan att
Abrahams hustru Sarai, som representerar det nordsyriska Israel,
skall blifva moder till folk och konungar (1 Mos. 17 6)
liksom Ismael, Abrahams son, äfven skall föda 12 furstar (v. 20).
Äfven Esau-Edoms stamfurstar (och konungar) synas vara
anlagda på ett 12-tal, och denna teori torde vara
tillkommen med hänsyn därtill att ett Israel fanns i Seir (§ 5), på
hvilket man ju ock senare öfverflyttat det nordsyriska Israels

1 Att detta är meningen med profetena utaago, därom se J. Walles,
Studier öfver den judiska föraamlingena uppkomst, aid. 277.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free