- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
158

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samotrakerna, men när gudinnan gjort honom till evnuck
och han antagit ett jungfruligt lif drog han ut i världen att
undervisa människorna om detta lif och den däremot
svarande religionen. Så kom han till Syrien. Men på andra
sidan Eufrat mottogo människorna hvarken honom själf eller
hans lära, och då byggde han i Hierapolis väster om Eufrat
ett tempel där den för framtiden skulle vårdas1. Legenden
har här bevarat minnet af den urgamla motsatsen mellan
folken öster och väster om Eufrat, hvilken motsats här är
betraktad från det västliga landets ståndpunkt. — Hit torde
vi ock få räkna Herodotos’ berättelse att Farao Psammetik
sökt utröna hvilket folk på jorden som vore det äldsta och
då kommit till det resultat att det vore frygerna 2. På hans
tid voro “västerländska" soldater rådande i Egypten och
med deras hjälp sökte Farao återtaga Egyptens gamla välde
i Asien (sid. 151). Nämnda berättelse får därigenom sin
förklaring; ereb-folket i Egypten framhäfver därmed sina
urgamla anor gentemot babylonierna (Nabopolassar), likasom
Hezekiel omvändt önskar och profeterar att Jahve skall
vara på babyloniernas sida emot Egypten och ereb-folket
(kap. 30). — De klassiska folken hafva ock flerstädes
åter-gifvit gamla traditioner om egypterna eller frygerna eller
skyterna eller arkaderna o. s. v. som det äldsta folket3.
Frågan om den äldsta religionen upptages ock i början af
skriften om den syriska gudinnan. Författaren tror att
egypternas religion är den äldsta och att assyrerna lärt sig
den af egypterna. Men de feniciska templen äro nästan
lika gamla som de egyptiska. Intet tempel och intet land
är dock heligare än det Hierapolis* tempel och land i
Nord-syrien, som är det egentliga föremålet för författarens
intresse.

Det ligger i sakens natur att västerlänningarnes
medvetande om sin religiösa motsats till den babyloniska
(österländska) kulten är lika gammal som babyloniernas i de

1 De dea Syria, § 15.

2 Herodotos II, 2—3.

8 Se hos R. Reitzeustein, Zwei religionsgeschichtliche Fragen sid. 47 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free