- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
163

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stånd i Berseba, och söm måste hafva haft religiös innebörd
eftersom Abraham i Berseba planterar en tamarisk och där
åkallar Jahves, den urtida gudens, namn. Då förbundet
ingås inom själfva filisteerlandet, där Abimelek är herre och
Abraham främling, . så äro naturligtvis filisteerna herrar
inom förbundet. Häraf kunna vi redan ana hvad det
inneburit att förbundsarken stått på filisteisk mark.
Berättelsen i 1 Mos. 20 kan icke förklaras blott af Habiri-folkets
utbredning i (det senare) filisteerlandet under den 18:e
dynastien utan här förutsättes en förbindelse mellan det verkliga
filisteerfolket och det Habiri-folk, som under 20:e dynastien
ånyo uppträder på kanaaneiskt område och som frivilligt lyder
under filisteerna, hvilka blifvit Israels-förbundets beskyddare.

Enligt en äldre källa1, af hvilken ett stycke är
med-deladt i 1 Mos. 12 9—20, har Abraham äfven kommit ned
till Egypten, där Sara hos Farao skall hafva upplefvat
samma äfventyr som enligt Elohisten i filisteernas land.
En sådan legend är naturligtvis icke förklarad därmed att
man säger att den är en variation af den andra; ty
visserligen återkommer samma motiv* men det är här tillämpadt
på en annan förbindelse, nämligen med Egypten. Detta
kan så mycket mindre vara en blott litterär variation utan
någon historisk betydelse som Abraham föder Ismael med
Hagar, en egyptisk tjänstekvinna, och som ifrågavarande
skriftstycke, 1 Mos. 12 9 ff., berättar att Abraham just
under visteisen i Egypten bland annat äfven fick tjänare och
tjänarinnor därifrån. Man kunde nu här tänka på
Habiri-folkets utbredning ända till Egypten under den 18:e dynastien,
och det är väl sannolikt att denna i någon mån inverkat.
Men äfven här har den nya Habiri-vandringen under den
20:e dynastien säkerligen blifvit sammanslagen med den
äldre. Vi hafva åtskilliga vittnesbörd om en nära
förbindelse mellan Tanis (hebr. Soan) i Egypten och det mosaiska
Israel, samt filisteernas land. Enligt Ps. 78 12.43 skulle
Moses hafva gjort under på Soans fält. Detta torde vara
en anakronism af en senare förbindelse mellan Hebron och

1 Jfr Gunkel, Genesis, sid. 203,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free