- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
174

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jordanlandet) skett efter Ramses III:s död, då Egyptens
välde i landet icke längre upprätthjölls. Det skedde alltså
under alldeles samma omständigheter som Dans invandring
till sitt sydliga område. Då Israelsförbundets beskyddare
fortfarande behärskade amoriterna, så kan Manasses
invandring till landet väster om Jordan hafva skett endast
med deras samtycke. Manasse har fått sitt område att
försvara likasom Dan tagit sitt, men Manasse har fortfarande
lydt under de främmande folken och sålunda under
Israels-förbundet. I dettas sällskap har alltså Jakob-Manasse
kommit in i västra Jordanlandet, och alltså har legenden haft
en god historisk anledning att säga, att Jakob kommit in i
Kanaan med fädren för Israels stammar och att dessa
stampatriarker födts åt honom i Flodlandet.

En afgörande vändning i Israels historia inträder nu
därmed att Dan förbinder sig med filisteerna och att dessa
blifva herrar öfver Israels-förbundet. Filisteerna behärskade
redan förut de amoritiska stammarne Juda och Simeon. Då
nu filisteerna, såsom patriarklegenden ger vid handen och
såsom bekräftas af de följande händelserna, trädt i
vänskaplig förbindelse med det mosaiska Israel i Seir, som just
Juda och Simeon fördrifvit från Kanaan, så innebar
filiste-ernas herravälde en så mycket större nesa för dessa
stammar. När vidare den amoritiske Manasse likasom amoriterna
i allmänhet kommo under filisteerna, så uppstod mot dessa
en allmän amoritisk reaktion under hvars inflytande det nya
Israel (Jakob) bildade sig, som i 6. T. uppträder som
sådant och som är väsentligen olikt det ursprungliga.
Märkligt nog tog dock saken en sådan vändning, att äfven det
nordsyriska Israel nu fick en stor betydelse för det
amoritiska Israel, i det att nordsyrerna (keniterna) åberopades
gentemot det mosaiska Israel i Seir.

Sedan Jakob-Manasse kommit till Sikem inträffade de
händelser, om hvilka berättas i 1 Mos. 34. Liksom typen
Jakob förenar närmast Juda och Manasse och deras
vandringar till västra Jordanlandet från amoriternas land (pä
Merneftahs tid och efter Ramses III:s tid), så förenar ock
1 Mos. 34 händelser i Sikem från motsvarande båda tider.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free