- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
177

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

m

hafva nti fått ett intresse för detta nordsyriska Israel
sådant som aldrig förut, ty i jämförelse med mosaismen
föredraga de det icke-mosaiska Israel från Nordsyrien och söka
att få till stånd ett förbund med detsamma emot filisteerna,
hvilket emellertid lyckas endast i ringa utsträckning.

Men dessa tilldragelser böra hafva något att göra med
dem som enligt Dom. 9 skett i Sikem, där en del hivveer
synas hafva stått på mosaismens sida emot den amoritiska
Manasse-stammen. Om så är, så kunna vi tänka oss två
möjligheter, antingen att vid de i Dom. 19—21
ifrågavarande striderna amoriterna taga initiativet, i det att de
fortsätta kampen med filisteerna och deras förbundna
omedelbart efter Sikems förstöring, eller ock att dessa förenat
sig för att taga hämnd efter Sikems förstöring och att det
är med anledning däraf som amoriterna måste företaga de
i Dom. 19—21 omhandlade striderna. Det är sannolikt att
det senare har varit fallet, men hufvudsaken är här den,
att Sikems förstöring i alla händelser gifvit första uppslaget
till de i Dom. 17 — 19 ifrågavarande striderna mellan
amoriterna och mosaismens försvarare.

Patriarkhistorien gifver genom sina paralleler äfven
här värdefulla fingervisningar. Efter händelserna i 1 Mos.
34, som till en del motsvara dem i Dom. 9, följer i kap. 35
en berättelse huru Jakob kom till Betel. I detta
sammanhang förklaras namnet på en ek vid Betel, nämligen
“gråt-eken“, något som påminner om gråten vid Betel enligt
Dom. 20 (jfr Dom. 2 l—4). Viktigare är att Rakel säges
hafva dött när Benjamin föddes. Rakel svarar mot det
nordsyriska Israel, närmare bestämdt det Israel som varit i
Egypten (sid. 144). När Rakel dör så betyder detta att det
mosaiska Israel lider nederlag, och när Benjamin samtidigt
födes så innebär det att ett icke-mosaiskt folkelement
kommer i stället för det som led nederlag. Enligt Dom. 19—21
nedgöres det från amoritisk (icke-mosaisk) synpunkt
brottsliga Benjamin af alla Israels stammar men återupprättas
medelst folk från Jabes i Gilead och från Silo. Dessa
folkelement från Gilead och Silo äro naturligtvis just de som
angripit forn-Benjamin och upprätta ett nytt, ty det nya

Walles, J.

12

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free